Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 – Perheellisen sporttiauto?

25.05.2015 | Ossi Oikarinen

Tuulilasin Kestotestiautona on 308-farmarin 130-hevosvoimainen bensaversio, ja nyt saimme koeajoon kiukkuisemman GT:n dieselversion.

Ulkokuoreen on tehty hillittyjä muutoksia, jotta GT-versio erottuu arkisemmasta sisarestaan. Keulalle on ilmestynyt led-vilkut, ja takapäässä on kromatut neliön muotoiset tuplapakoputket. Renkaat ovat 18-tuumaisilla vanteilla, ja sekä maskista että tavaratilan luukusta löytyvät pienet GT-logot. Ei mitään poikamaista karvanoppavirittelyä, vaan hillittyä kerrontaa auton voimavaroista.

Myös sisätiloja on GT-mallissa viritetty. Penkit ovat urheilulliseen tyyliin päällystetty alcantaralla, ja punaiset koristeompeleet tuovat lisäilmettä ohjaamoon. Nahkaratin kehän yläreunaan on merkattu ralliautoista tuttu raita, jotta ei jää epäselväksi, mihin suuntaan eturenkaat osoittavat. Etupenkkeihin on lisätty alaselän hierontatoiminto.

Moottori on kaksilitrainen turbodiesel, jonka värinää on pyritty hillitsemään öljypohjaan sijoitetulla tasapainoakselilla. Koneen tarjoamat 180 hv ja 400 Nm jaksavat viedä 1 600-kiloista autoa varsin mukavasti, eikä kuorman lisääminen tunnu puutumisena. Moottorin vääntö on alakierroksilla reipasta. Luistoneston valon saa helposti vilkkumaan kuivallakin asfaltilla merkiksi siitä, että nyt liikutaan pidon rajamailla.

Vaihdekepin takaa löytyy Sport-kytkin, jolla ohjauksen vaste ja kaasupolkimen kartta terävöityvät. Myös ratin yli tarkkailtavan mittariston valot muuttuvat punaisiksi. Tällä asetuksella automaattivaihteisto vaihtaa myöhemmin ja antaa moottorin kiertää enemmän. Sportin myötä ohjaamoon tuotetaan kaiuttimien kautta keinotekoista murinaa, joka tuo mieleen melun, kun polkupyörään kiinnitetään pyykkipojalla pelikortti joka osuu poljettaessa pinnoihin. Ylimääräinen ääniraita saa jopa kaiuttimet resonoimaan korkeammilla kierroksilla!

Sport-moodi tuo mukanaan myös toisen pienen ongelman. Väärään suuntaan eli vastapäivään pyörivän kierroslukumittarin tausta muuttuu kokonaan punaiseksi, joten kuljettajalla ei ole vaihtokohtaa lähestyttäessä visuaalista referenssiä. Itse olen ainakin tottunut että kun neula osoittaa kaakkoon punaisen alueen lähellä, on seuraavan vaihteen vuoro.

Peugeotin insinöörit ovat virittäneet alustaa tiukemmaksi jäykentämällä iskunvaimentimia, jousia ja kallistuksenvakaajia. Arkiajossa auto tuntuu terävämmältä kuin Kestotestissämme oleva 308:n tavallinen versio. Korin liikkeet ovat pienempiä ja pienet kuopat tiessä tuntuvat selkeästi läpi ohjaamoon. Maantiellä meno sujuu kohtuullisen mukavasti, eikä autoa voi moittia liian jäykäksi. Kun ajaa lujempaa, se on turvallisen aliohjaava.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuusiportainen automaattivaihteisto toimii lämmettyään arkiajossa kohtuullisen mukavasti. Kylmänä vaihdot ovat hieman teräviä. Moottorin vääntö yhdistettynä automaattivaihteistoon tekee kiihdytyksistä sulavia, ja tarvittaessa eteneminen on sangen ripeää. Ratin takaa löytyy myös vaihdelavat manuaalikäyttöä varten.

Heti kun kuljettaja haluaa edetä urheilullisemmin, alkaa vaihteiston käytös käydä arvoitukselliseksi. Vaikka vaihdekeppi olisi manuaaliasennossa, laatikko vaihtaa alaspäin, kun kaasupoljin painetaan alas niin kutsutun kickdown-portaan yli. Myös vaihdot ylöspäin sujuvat automaattisesti manuaaliasennosta huolimatta. Liukkaalla pinnalla ajamisesta tulee haasteellista, sillä ikinä ei voi olla varma, mitä vaihteisto päättää seuraavaksi tehdä.

Dieselmoottorin kanssa 308 SW:tä ei voi luokitella liian urheilulliseksi – pikemminkin se on voimadiesel, jonka suorituskyky on riittävä muttei räjähtävä. Vaihteisto toimii arkiajossa hyvin, muttei ole sovelias urheilullisempaan ajoon. Mutta jos unohtaa liiat sporttiodotukset ja lähestyy autoa hieman terästettynä 308:n mallina, ei tule pettymyksiä.

Ja todelliseen sporttinälkään esitellään ensi syksynä 308 GTI, jota vauhdittaa RCZ R -mallista tuttu 265-hevosvoimainen turbomoottori. Toivottavasti silloin pääsemme nauttimaan sellaisesta tunnelmasta, jota legendaarinen 205 GTI tarjosi 1980-luvun puolivälissä!

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.