Range Rover Sport - Uusi alumiinikori keventää pikku-Rangea

06.06.2013 | Malte Jürgens

Uusi Range Rover Sport on 420 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Painonsäästöä on saavutettu pääosin vaihtamalla korimateriaali teräksestä alumiiniin.

Arjeplog, Ruotsi, sata kilometriä Napapiiriltä etelään. Maastorata kääntyilee ylä- ja alamäkeen lumisten mäntymetsien.

Testi-insinööri Craig Carter pyörittelee virtuoosimaisesti keskikonsolin valintakiekkoa, josta pystyy valitsemaan ajo-ohjelmia eri pinnoille.

Puuttuvista maastorenkaista huolimatta tällä maasturilla pääsee helposti salakavalia ansoja vilisevän jäätyneen suon läpi. Land Roverille tämä kuuluu pakollisiin kuvioihin.

“Land Roverin täytyy pärjätä myös kaikkein ankarimmissa ilmasto-olosuhteissa ja hankalimmassa maastossa.”

Sitten maasto-ominaisuuksista vastaava päätuotekehittäjä Jason Walters tarttuu rattiin.

Kompressoriahdettu 510-heppainen viisilitrainen veekasi on varsinainen voimanpesä, joka jo pienestä kaasupolkimen hipaisusta vie autoa jääradalla kovaa.

Kuljettajan apuna on paljon nerokasta elektroniikkaa. Sähköaivot kontrolloivat ylä- ja alamäkiavustimien lisäksi jarruvoiman jakoa, ajovakauden hallintaa, luistonestoa, ilmajousitusta sekä iskunvaimennusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Walters paljastaa, että autossa ei ole useita toisiinsa liitettyjä ohjausyksiköitä, vaan kaikkia toimintoja ohjaa keskustietokone.

Me haluamme tietysti nähdä miten homma toimii käytännössä. Kuljettajaa avustavat järjestelmät aktiivisina, ajanottokellon painallus, ja sitten jäärata ympäri. Kello näyttää kaksi minuuttia ja 32 sekuntia.

Suorituksen jälkeen Walters istuu aika rentona kuskin penkillä, hän lähinnä painoi kaasua ja jarrua, muttei juurikaan tehnyt vastaohjausliikkeitä

Ja sitten sama homma ihan eri tavalla, eli kaikki avustimet pois päältä ja menoksi. Ensimmäiseen kierrosaikaan verrattuna tappiota tulee 17 sekuntia, ja Walters taitaa laihtuakin kierroksen aikana kilon verran. Jatkuva vastaohjailu ja maasturin pitäminen radalla vastaa hyvinkin reilun tunnin kuntosalitreeniä.

Vaikka Sport on mallihierarkiassa Range Roverin alapuolella, siinä on samat tekniset perusratkaisut kuin 2012 esitellyssä isoveljessään. Vanha korirakenne on korvattu itsekantavalla alumiinimonokokkirakenteella.  Liimaamalla ja niittaamalla kasattu rakenne on paljon vanhaa mallia jäykempi ja kevyempi.

Aluksi autoon on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa, eli 258- ja 292-heppaiset V6-dieselit sekä viisilitrainen bensaveekasi, josta irtoaa kompressoriahtimen avulla peräti 510 heppaa. Land Rover suunnittelee tuovansa markkinoille vielä tämän vuoden aikana myös 339-hevosvoimaisen 4,4-litraisen V8-dieselin ja esittelevänsä hybridiversion, jonka myynti olisi tarkoitus aloittaa 2014.

Land Rover tarjoaa  Sportiin lisävarustepakettia, joka yhdistää matkustajien älypuhelimet ja kannettavat keskenään langattomasti sekä haluttaessa muodostaa autoon WiFi-hotspotin. Näin myös Range Roverissa pääsee surffailemaan netissä.

Auton digitaalikamerat tunnistavat liikennemerkkejä, kaistamerkintöjä sekä vastaantulevaa liikennettä, ja taustapeilien sensorit mittaavat eteen tulevan veden syvyyttä. Autolla pystyy kahlaamaan jopa 85 sentin syvyydessä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.