Tehokas tulokas – koeajossa Porsche Macan

18.01.2014 | Alexander Bloch / AMS

Porschen viidennestä mallisarjasta pitäisi tulla kompaktinkokoisten SUV-autojen segmentin ensimmäinen urheiluauto. Onnistuuko tämä Macanille alustalevyn luovuttavan Audi Q5:n pohjalta? Vertailimme jo näitä konsernisisaria.

Raiderista tuli Twix vuonna 1991, ja mikään ei muuttunut pakkausta lukuun ottamatta. Huhtikuussa AU416:sta eli Audi Q5:stä tulee puolestaan PO416 eli Porsche Macan, ja aika monet asiat muuttuvat.

Vaikka tehtaiden sisäiset tuotekehityskoodit kuulostavat hyvin samanlaisilta, Porschella ei harrasteta badge engineeringiä, eli uuden nimen liimaamista jo ennalta tuttuun tuotteeseen. Porschen Weissachin tuotekehityskeskuksen väki haluaa sen sijaan esittää omaleimaisen ja erittäin sporttisen näkemyksen kompaktiluokan SUV:sta. Uusi Macan tulee eroamaan Q5:stä vielä selvemmin kuin Cayenne VW Touaregista.

Audin pitkittäismoottorinen perusta on lyhentänyt ennen kaikkea tuotekehitykseen kulunutta aikaa ja säästänyt rahaa, mutta kaikki on laitettu uusiksi olennaisissa kohdissa, joissa asiakas havaitsee eroja. Alle puolet Macanin osista on samoja Q5:n kanssa, mikä on ehkä kiinnostavaa tehtaiden osto-osastojen kannalta, mutta tunnepuolella sillä ei ole merkitystä.

Macanin kehittäminen kesti vain kolme vuotta, ja sen lähtökohtana oli äärimmäisen tärkeä H-piste Porschelle tyypilliseen tapaan. Tuo käsite kuvaa auton istumakorkeuden referenssipistettä, jonka pitäisi olla mahdollisimman alhaalla, jotta auto tuntuu sporttiselta.

Erittäin matala istuma-asento

Porschen SUV:ssa istutaan vajaat kolme senttiä matalammalla kuin Q5:ssä. Kun Audin kuski istuu vähän muun liikenteen yläpuolella, Macanin kuljettaja on aivan keskellä sitä.

Myös auton korkeus on pienentynyt kolmella sentillä 1,62 metriin. Tämä saa yhdessä matalamman painopisteen kanssa aikaan sen, että 1,8 tonnin painoinen Macan kallistelee kurveissa vähemmän. Nopeasti ajettu mutka riittää havainnollistamaan tämän ajodynamiikkaan liittyvän eron matkustajien vatsanpohjissa. Macan ahmii Saksan Pohjois-Schwarzwaldin alueen kurveja räväkästi, ketterästi ja tarkasti. Auto on täällä kotonaan niin tekniikkansa kuin poikittaisdynamiikkansa puolesta.

Macan vaikuttaa paljon atleettisemmalta myös ulkonäöltään, koska se on 4,70 metrin kokonaispituutensa myötä seitsemän senttiä Q5:tä pidempi, ja auton kattolinja laskee coupémaisesti.

Macaniin verrattuna Q5 näyttää vähän pullealta, mutta toisaalta siihen mahtuu reilusti enemmän matkatavaroita. Jos tarvitsee oikein kunnolla tavaratilaa ja arvostaa hyvää näkyvyyttä kaupunkiliikenteessä, Macanin kanssa flirttailu kannattaa lopettaa heti paikalla. Viimeistään seuraavia isompia huonekaluja ostettaessa huomaa väistämättä, kuinka hankalaa on tunkea neliskulmainen laatikko Macanin erittäin viistoon perään. Porschen takapenkin tilat riittävät kaikille alle 187-senttisille matkustajille. Pidempien pitää varautua erityisesti panoraamalasikatolla varustetussa versiossa siihen, että pää ottaa kattoon kiinni.

Edessä sporttisesti muotoiltu penkki ottaa kuskin tukevasti syleilyynsä, ja katse vaeltaa kojelautaa pitkin, joka näyttää ensi silmäyksellä XS-kokoiselta Cayennen vastaavalta. Yhtäläisyyksiä Q5:n sisustaan ei oikeastaan ole, mutta sen sijaan Macanissa näkyy vaikutteita eräästä supertähdestä. Isoilla vaihtovivuilla varustettu monitoimiratti näyttää nimittäin samanlaiselta kuin pistokehybridisportti 918 Spyderissa.

Ratin takana on kolme pyöreää mittaria, ja kierroslukumittari on totuttuun tapaan keskellä. Virta-avain on vasemmalla Porscheille tyypilliseen tapaan.

Macaniin saa kaikki infotainment- ja avustinjärjestelmät, joita tarjotaan nykyiseen Panameraan. Lisävarusteena saatava, saksalaisen Burmesterin valmistama korkealuokkainen hifi-järjestelmä huolehtii hyvistä soundeista matkustamon puolella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Todelliset Porsche-fanit kuuntelevat kuitenkin mieluummin uusien kuusisylinteristen turbokoneiden höpinää ja karjumista. Kun pakoputkiston läpät ovat auki, ne kuulostavat yhtä käheiltä ja teräviltä kuin isot veekasit. Macan vetoaa siis tunteiden osalta röyhkeästi alkukantaisiin vaistoihin. Tämä voi aiheuttaa koviakin väittelyitä Macanin ostoa harkitsevissa talouksissa, jos toiselle osapuolelle tärkeämpää olisivat esimerkiksi auton tilat.

Macanissa Panameran V6-moottoreita

Panamerasta tuttujen V6-koneiden sovittaminen Q5:n ahtaaseen etupäähän ei ollut helppo tehtävä Porschelle. Koko moottorin ilmanotto piti ohjata uudelleen konepellin kautta.

Aloitusmallina toimii ensin tuplaturboahdettu kolmelitrainen V6, jossa on 340 heppaa ja 460 newtonin vääntö. Tämän mallin nimi on S. Sen yläpuolella on Turbo, jonka 400 hevosvoiman tehon ja 550 newtonin väännön tuottava kone on suurennettu 3,6-litraiseksi.

Malliston eniten myytävä versio tulee kuitenkin Euroopassa olemaan luonnollisesti S-Diesel, jossa on Audin kuusisylinterinen 258-heppainen moottori.

Macaniin ei ole suunnitteilla todellista dieseltykkiä, kuten Audi SQ5:n 313-hevosvoimaista ja kahdella ahtimella varustettua V6-moottoria. Sitä vastoin vielä vuonna 2014 autosta esitellään Audi S3:n koneen pohjalta tehty nelisylinterinen versio Kiinan markkinoille, koska siellä kahden sylinterin puuttuminen merkitsee tuntuvasti pienempiä veroja.

Euroopassa pitää odottaa kärsivällisesti todennäköisesti vuoteen 2015 asti, jolloin myyntiin tulee Porschen ensimmäinen neloskone vuoden 1995 jälkeen. Tällä hetkellä Macanista ei ole suunnitteilla hybridimallia, mutta sellaista täytyy alkaa miettiä. Auto painaa nimittäin enemmän kuin Q5, jolloin näillä tehoilla ei ole odotettavissa kulutusennätyksiä.

Macanin voimansiirrossa ei ole Torsen-tasauspyörästöllä varustettua jatkuvaa nelivetoa Q5:n tapaan, vaan Porschessa käytetään sähkömekaanista lamellikytkintä, joka menee tarvittaessa päälle, kun luistoa ilmenee. Nelivedon voimanjako on perustaltaan erittäin takavetopainotteinen, ja siksi myös takarenkaat ovat eturenkaita leveämmät.

Macanin pito ja kulku on hurjaa luokkaa. Seitsemänvaihteisella PDK-vaihteistolla varustettu Macan Turbo saattaa kiihtyä alle 4,5 sekunnissa nollasta sataan, ja sen kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella voi olla vähän päälle kahdeksan minuutin tasoa. Porsche suunnittelee tarjoavansa dynamiikasta erityisen innostuneille jopa useamman tuhannen euron hintaisia keraamisia jarruja.

Jos autoon tilaa ilmajousituksen, sen maavaraa voi korottaa neljän sentin verran napin painalluksella. Macanista ei ole kuitenkaan kunnon kiipeilijäksi jo sen sporttirenkaiden vuoksi. Sitä vastoin auton pitää varautua kaupunkiliikenteen päivittäisiin vaaroihin, kuten korkeisiin reunakiviin.

Macan on napakka sekä tunteellinen ja eräänlainen SUV-luokan Cayman, joten Porschella ei liene vaikeuksia saavuttaa Leipzigin tehtaan 50 000 yksilön valmistuskapasiteettia.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.