Vertailussa überdieselit: BMW X5 M50d ja Porsche Cayenne S Diesel

21.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Vertailussa überdieselit: BMW X5 M50d ja Porsche Cayenne S Diesel

Enemmän kuin 380 hevosvoimaa katumaasturissa – onko BMW X5 M50d:ssä ja Porsche Cayenne S:ssä hurjien tehojen lisäksi jotain muuta yhteistä?

Autojen keulalla tanssahtelevat markkinoiden sivistyneimmät ja tehokkaimmat dieselit, jotka tuottavat yli 380 hevosvoimaa. Moottorit ovat luonteeltaan hyvin erilaisia ja siksi autot ovat kumpikin omanlaisiaan tulkintoja katumaastureista.

Cayennesta ei tule ulkoisesti mieleen maastoauto, vaan enemmänkin isokokoinen, korkealla maavaralla varustettu farkku. Varsinkin silloin, kun ilmajousitus on laskettu alimmalle tasolleen. Ilmajousituksen lisähintaa ei viitsitä edes mainita, sillä Porsche Cayennessa lähes kaikki lisävarusteet maksavat ekstraa. 

Kun ratin vasemmalla puolella olevaa virta-avainta kääntää, herää mittariston keskellä oleva kierroslukumittari. Huomionarvoista on ehkä se, että yhdessäkään muussa Porschessa se ei tunnu yhtä turhalta kuin Cayenne Dieselissä. Jo 2000 r/min kohdalla käytössä on suurin mahdollinen vääntömomentti 850 Nm. Tehohuiput tämä hurja V8 saavuttaa jo 3 750 r/min kohdalla.

Sport- ja Sport Plus -asetuksilla kierrokset eivät myöskään nouse yli 4 000 kierroksen, sillä pehmeästi ja nopeasti vaihtava 8-portainen automaattivaihteisto vaihtaa jo seuraava pykälää sisään.

Porschen 4,1-litrainen V8 hymisee ”downsizingia edeltävän aikakauden” viimeisiä syviä bassomelodioita, ja akustisesti moottori on helposti tunnistettavissa lajinsa edustajaksi.

Voimaa autossa tiehen välittää suoraan automaattilaatikkoon kytketty jakovaihteisto yhdessä sähköisesti ohjatun lamellikytkimen kanssa. Taka-akselilla on 100 % lukittuva tasauspyörästön lukko, ja yhteispelistä vastaa elektroniikka, joka jakaa voimaa eri pyörille tarpeen mukaan. Tämä kaikki tulee sentään vakiovarusteena.

Kaikki järjestelmät yhteenlaskettuina Cayenne sinkoutuu 5,5 sekunnissa nollasta sataan, ja takaa tässä paino- ja autoluokassa lähes sopimattoman suorituskyvyn ja ajo-ominaisuudet. Suuremmilla nopeuksilla ajettaessa Cayenne vastaa tarkasti ohjausliikkeisiin auton perän tullessa halukkaasti mukana. Auto ei kallistele lähes ollenkaan.

Jarrut ovat urheiluautoluokkaa, nekin jopa vakiovarusteena. Mutta pysyykö jousitusmukavuus näin vauhdikkaan auton mukana? Jousitus on pääosin urheilullisen karu, mutta selviää kuopista yleensä voittajana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ei maasto-ohjelmia tai ilmajousia

BMW on puolestaan toista maata. Usein baijerilaiset ovat hakeneet M-lätkällä oikeutuksen kovaan jousitukseen mukavuuden kustannuksella. Se olisi hyväksyttävää, jos sillä saataisiin lisää ketteryyttä.

Tässä ei olla kuitenkaan täysin onnistuttu, vaikka X5:n nelivetojärjestelmä osaa jakaa voimaa pituussuunnan lisäksi myös takapyörien välillä. BMW:ssä ei myöskään ole muille maastoautoille tyypillisiä maastoajo-ohjelmia tai ilmajousitusta.

Sen sijaan auton mukana tulee klassisia SUV-ominaisuuksia, kuten pintakova jousitus, monien kuljettajien arvostama korkea istuma-asento sekä korkeiden lasipintojen ansiosta ilmava tilantuntu. Kuitenkin mitta-arvoilla laskettuna tilaa on vähemmän kuin kilpailijoissa.

Suorituskyvyssä X5 M50d ei jää kenestäkään jälkeen, sillä suuresta painosta huolimatta se ampaisee liikkeelle kuin hauki kaislikosta. Sen monilla taikatempuilla (käsittämättömät kolme ahdinta) ladattu kuusisylinterinen dieselpata vastaa kaasuun kuin ajatus ja kiertää halukkaasti lähemmäksi 5 000 r/min rajapyykkiä.

Tuntuu, kuin moottorille olisi juotettu energiajuomaa dieselin sijaan. ZF:n kiitelty kahdeksanvaihteinen laatikko on rauhallinen, mutta halutessa nostaa kierrokset punaviivalle asti. Sporttisesta luonteestaan huolimatta moottori osaa käyttää hyväkseen valtavaa 750 newtonmetrin vääntömomenttiaan. X5 alkaa olla jo vanha malli ja hieno moottori ei onnistu pelastamaan kaikkia sen heikkouksia, vaikka pelastaa monia asioita.

Kulutuslukemat ovat tämän tehoiseksi ja kokoiseksi autoksi erittäin kunnioitettavat ja ajo-ominaisuudet ovat todella vakaat myös äärirajoilla.

Cayennen moottori on perinteisempi, mutta sen ajo-ominaisuudet ovat ilmajousituksen myötä Bemaria paremmat. Molempien autojen omistajia voi vain onnitella, sillä ne ovat erinomaisia autoja kumpikin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.