Viiden luukun lumoissa

15.12.2012 | Jussi Saarinen
Viiden luukun lumoissa

Kyllä pienessä premium-autossa pitää takaovet olla, vaikka niille ei kovin usein käyttöä olisikaan.

Uuden A3 Sportbackin akseliväli on 5,1 cm pidempi kuin kolmiovisessa A3 Compact Coupéssa (testi TL 15/12), ja kori on 7,3 cm pidempi. Edelliseen sukupolveen verrattuna akselivälissä on tapahtunut 5,8 ja pituudessa 1,8 sentin kasvu.

Venyneet mitat antavat odottaa väljempiä sisätiloja, ja pikaisen istumisen perusteella kaksi pitkääkin henkilöä mahtuu takapenkille kohtalaisen hyvin. Kolmas tulokas eittämättä tiivistäisi tunnelmaa.

Kokeilimme Monacon teillä niitä versioita, joita emme ole vielä Suomessa ajaneet – ensimmäiseksi manuaalivaihteista 1.2 TFSI:tä (105 hv). Tämä lähtöhintamalli jäi tietysti tehokkaampien varjoon, vaikka tarjoaakin riittävän suorituskyvyn ynnä maltillisen melutason.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Col de Turinin legendaariselle vuoristoetapille valitsimme kuitenkin 180-heppaisen 1.8 TFSI:n S Tronic -kaksoiskytkinvaihteistolla ja Quattro-nelivedolla. Tiukat serpot nousussa ja vuoren toiselta puolelta alas laskettaessa eivät jättäneet sporttialustan toimivuudelle moitteen sijaa. Vaikka alla oli A3:n tämänhetkisen malliston urheilullisin versio, jousitukseen on jätetty aimo annos mukavuutta.

Jälkiruoaksi nautimme kahden litran TDI:n uutena 184 hv:n versiona. Vääntöä siinä piisaa 380 Nm eli reilusti yli siviiliajon tarpeen, joten vaihteistolle löytyy rivakoissa kiihdytyksissä töitä kapean vetoalueen taltuttamiseksi. Kyllä lähtee!

Varustetasoja on kaksi, Business ja Business Sport. Viimeksi mainitussa on mm. urheilualusta ja -istuimet. Toki ns. perusmallikin löytyy, mutta myynti keskittyy nykytapaan näihin ”liiketoimintaversioihin”.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.