Volkswagen Passat sai plug-in-hybridiversion – sähkömoottorissa topakka vääntö

28.07.2015 | Timo Nurmi

Passat GTE kasvattaa Volkswagenin suositun perheauton valikoimaa ympäristöystävälliseen suuntaan. Ekoilua ei kuitenkaan harrasteta suorituskyvyn kustannuksella.

Sininen on Volkswagenilla sähkön väri. Passat GTE:n tapauksessa tehostevärinä voisi hyvin olla myös punainen eli sporttisuuden sävy, sillä tämän ladattavan hybridin kiihtyvyys nollasta sataan on valmistajan ilmoituksen mukaan 7,4 sekuntia kun kyseessä on sedan ja 7,6 sekuntia Variantin eli farmarin tapauksessa. Siniseen on VW:llä kuitenkin päädytty, ja väriä on ripoteltu mm. ajovaloumpioiden reunoihin. Myös jarrusatulat ovat siniset, ja samaa sävyä harrastetaan myös sisällä autossa esimerkiksi ohjauspyörän nahkaverhouksen ompeleissa.

Sinivärin oikeutus lunastetaan hybridivoimalinjalla, joka koostuu 1,4-litraisesta TSI-bensiiniturbomoottorista sekä sähkömoottorista. Voimalinjan yhteisteho, 218 hevosvoimaa, siirretään etupyörille kuusiportaisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Volkswagen ilmoittaa GTE-Passatin energiankulutuksen yhdistetyksi arvoksi 1,6–1,7 l/100 km ja 12,2­–12,9 kWh/100 km. Vastaava CO2-päästöarvo on 37–39 g/km. Auton toimintamatkaksi täydellä tankilla ja akulla ilmoitetaan 1 114 km, ja pelkän sähkön voimalla kerrotaan päästävän 50 km.

Me kokeilimme asiaa heti Hollannissa järjestetyn koeajotapahtuman aluksi. Lähdimme liikkeelle Amsterdamin lentoasemalta Schipholilta ja suuntasimme moottoritielle, jonne koeajolenkki oli osoitettu. Reippaalla noin 100 km/h-matkanopeudella muutaman pysähdyksen kera pääsimme litium-ioniakkuun varastoidun sähkön voimalla noin 46 kilometriä. Volkswagenin lupaus piti siis ainakin näissä oloissa melko hyvin paikkansa, tosin ajonopeus ja ennen kaikkea kiihdytykset sekä jarrutukset ja ulkolämpötila vaikuttavat toimintamatkan pituuteen.

Kun GTE-Passatin akku on tyhjä, auto siirtyy käyttämään polttomoottoria. Siirtymä tuntui maantienopeudessa pienenä sisämelun lisäyksenä, ja koska moottorin käynnistymistä tiesi odottaa, myös hienoisen värähdyksen saattoi havaita. Kaiken kaikkiaan siirto sähkömoodilta bensan hyödyntämiseen tapahtui kuitenkin hyvin sulavasti.

Auton voi halutessaan ”lukita” pelkälle sähkökäytölle, kuten mekin siis edellä kuvatulla koeajolenkillä teimme. E-mode-painike on keskikonsolissa, jossa sijaitsee myös GTE-nappi. Se muuttaa Passatin luonteen nimensä mukaisesti sporttiseksi. Kaasuun vastaavuus paranee, ja kiihtyvyys on haluttaessa ripeää. Tosin sähkömoottorin topakka vääntö koko käyntinopeusalueella takaa kiihdytyksissä puhdikkaan tunteen ilmankin GTE-napin painallusta.

Energian kulutusta, akun varaustilaa ja monta muuta tietoa välitetään varustetasosta riippuen 6,5- tai 8,0-tuumaiselle kojelaudan monitoiminäytölle tai 12,3-tuumaiselle sähköiselle Active Info Display -mittaristolle, jollaisia VW on esitellyt tuotteisiinsa viime aikoina. Viimeksi mainittu GTE-Passatin monitorimittaristo on monipuolinen, mutta isosta infon määrästä huolimatta kuljettaja tottuu lukemaan näyttöä aika nopeasti. Esitettävien tietojen valinta sen sijaan vaatii vähän kärsivällisyyttä ja sorminäppäryyttä, sillä varsinkin ratin keskiön valintapainikkeet ovat aika pieniä.

Nykyautojen tapaan uutuus-Passat on kytkettävissä nettiin käyttäjän älypuhelimen kautta. Tarjolla on mm. Car-Net e-Remote -niminen sovellus, jonka avulla voi vaikka tarkistaa akun varaustilan etänä ja tarvittaessa kytkeä akun latautumaan kännykän kautta annettavalla käskyllä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sähkömoottorin, akuston ja niiden vaatiman elektroniikan lisääminen on kasvattanut hieman Passatin painoa, mutta ainakaan ajomukavuus ei ole kärsinyt. Amsterdamin ympäristössä ajamamme lenkki koostui pääosin hyväkuntoisista asfalttiteistä, mutta poikkesimme reitiltä myös paljon hidastetöyssyjä sisältäville pikkuteille sekä hiekkatiepätkille. Passat ylitti hidastemuhkurat todella pehmeästi, ja pehmeys sekä mukavuus jäivätkin päällimmäisinä laatusanoina mieleen alustan käytöksestä. Vaikutelma kokeillussa normaaliajossa ei silti ollut lainkaan vetelä tai liian löysä.

Perus-Passatia suurempi omamassa ja mainittu pehmeys viittaavat vähän siihen, että nopeassa mutka-ajossa auto voisi olla turhankin huojakas. Asia selviää, kun pääsemme kokeilemaan peliä Suomessa. Se tosin tapahtuu vasta ensi vuoden puolella, jolloin mallin luvataan saapuvan meikäläisille markkinoille. Myös hintojen kertomista on vielä jaksettava odotella. Erittäin karkea arvio hinnasta voisi olla noin 45 000-46  000 euroa.

Ohjaus on tehostettu auton sporttista suorituskykyä ajatellen aika voimakkaasti, ja vaste jää vähän teknisen tuntuiseksi. Sen sijaan DSG-kaksoiskytkinlaatikko tuntuu olevan tämän moottoriratkaisun kanssa kotonaan. Vaihdot olivat erittäin sulavia ja vaihteiston käytöstavat muutenkin moitteettomat. Vaikuttaa siltä, että vahvasti vääntävä sähkömoottori sopii DSG:n kumppaniksi, sillä se vähentää joskus nykimistä aiheuttavaa pienemmälle vaihtamistarvetta. Joka tapauksessa laatikko toimi GTE:ssä paremmin kuin mikään uuden Passatin ensikoeajossa viime vuonna kokeilemani moottori-vaihteistoyhdistelmä.

Akun kapasiteetiksi Volkswagen ilmoittaa 9,9 kWh. Lataus tyhjästä täydeksi tavallisesta 230 V -liittymästä kestää noin 4,5 tuntia. VW:n myymällä noin 1 000 euron hintaisella latausasemalla ajan voi nipistää noin 2,5 tuntiin. Akkua voi ladata myös ajossa valitsemalla erityisen Battery Charge -moodin. Tästä on hyötyä esimerkiksi jouduttaessa välillä ajamaan kaupungeissa, joissa on rajoituksia polttomoottoriauton käytölle.

GTE-Passat on Volkswagenin aluevaltaus vähän tähänastista isompaan autoluokkaan. Aiemminhan saksalaisvalmistaja on esitellyt mm. Golf GTE:n. Ladattavat hybridit ovat VW:n näkemyksen mukaan tulevaisuuden tuotteita, sillä yhtiö arvioi niiden markkinoiden nelinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2018 mennessä. 

Muista katsoa myös Timo Nurmen ensitunnelmat Passat GTE:stä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.