Volkswagenin uusi mökkifarkku saa suitsutusta - tarjolla huimaa lisäasennetta

27.05.2016 | Timo Suomala

Volkswagen Passat- mallisto on hedelmällisessä vaiheessa, missä eri malliversioiden valinnanvara on parhaimmillaan. Passat Alltrack tarjoaa lisäasennetta.

Edelleen kasvavasta suosiosta nauttiva crossover-innostus edellyttää jokaiselta itseään kunnioittavalta valmistajalta oman panoksensa asiakkaiden päänkääntämiseksi. Farmarikoreihin perustuvat ja SUV-innostuksella ratsastavat nelivedot ovat vakiintuneet yhdeksi crossover-mallien kiintotähdiksi.

Volkswagenin mökkifarkku-tarjonnasta huolehtivat Passat Variant Alltrack ja Golf Variant Alltrack, joista nyt tarkastamme kookkaamman Passatin tarjoamat fiilikset.

 

Passat Alltrack-mallin voimanlähteeksi on tarjolla kolme TDI-dieselkonetta. Näistä 1.6 TDI tarjoaa tehoa 150 hv. Kuusivaihteista vaihteistoa hämmennetään siinä käsin. Kaksilitraisesta 2.0 TDI-nakusta löytyy kaksi viritystasoa: 190 hv ja kaksoisahdetun BiTurbo-version mehevät 240 hv. Ensimmäisen vaihteistoparina on kuusivaihteinen DSG-automaatti. Tuplaturbon voimaa ohjataan seitsemänvaihteisella DSG:llä.

 

Vaikka Passat Alltrack ei täytä aidon maastoauton vaatimuksia, on 4Motion-neliveto sen ydin. Toki Alltrackin houkutus on runsaassa varustuksessa, mutta vaassa painaa myös Alltrackin nelivedon ja 2,75 sentillä korotetun maavaran tarjoama parempi etenemiskyky astetta rosoisemmassakin maastossa. 4Motion- neliveto toimii normaaliajossa etuvetoisena. Voimaa siirretään sähköhydraulisesti ohjatun Haldex-kytkimen kautta.Pidon heiketessä, taka-akseli otetaan mukaan vetotöihin. Maavaraa Alltrackissä on 17,4 cm ja puskureissa sekä moottoritilassa on erilliset alasuojat. Perus-Passatista poiketen ajoprofiilien Eco, Normal, Sport ja Individual lisäksi Passat Alltrackistä löytyy myös erillinen Offroad-ohjelma.

 

Vaikkakin neliveto ja ajo-ohjelmat voivat kasvattaa kuskin itsetuntoa, tulee harva Alltrack mönkimään sitä kuuluisaa mökkitietä karumpaa ajouraa pitkin. Merkittävä osa Alltrackin ja sen kilpasisarien kaltaisten korotettujen nelikkofarkkujen ominaisuuksista on auton ulkonäkö sekä asenne, mitä sillä halutaan viestittää. Alltrackin tekniset ominaisuudet voitaisiin aivan yhtä hyvin piillottaa perus-Variantin uumeniin. Mutta kuten niin usein, ellei jopa aina, ulkonäöllä on väliä. Alltarckin lokasuojia koristavat harmaat muovikaaret, kromilistat koristavat muovisia helmasuojia, katolla on hopeanväriset kattokiskot ja kromiset tuplapakoputket pilkistävät takahelmasta. Ledein toteutetut ajo-, päiväajo- ja takavalot eivät nekään jää huomaamatta. Kokonaisuus kruunataan kookkailla vanteilla. Alltrackin vakiorengastus on maltillinen 17 tuumaa, mutta tehtaan tarjonnasta löytyy lisävarusteena katu-uskottavuutta parantavia 18- ja 19-tuumaisia kiekkoja. Alltrack näyttää kieltämättä tehokkaan tekniseltä. Ja vaikka Alltrackin vaativin tehtävä olisi harrastuskamojen roudaaminen, eivät neliveto ja maavaran lisäsentit mene Suomen vaihtelevissa keleissä hukkaan. Passat Alltrackille antaa kiinnostavan vertailukohdan Audin A4 Allroad quattro, jonka koeajon voi lukea Tuulilasista 7/ 2016.

 

Koeajossa oli Alltrackin 190-hevosvoimainen versio. Teholukemasta huolimatta Alltrack urheilullisuus ei ole pääosassa. Reipas 400 Nm:n vääntö antaa oivan lisän perusetenemiseen ja tässä vaikutelmassa Alltrack nojaakin perinteisten maastoautojen esikuviinsa. Runsaampi varustelu tuntuu ja näkyy ohjaamon puolella ja Alltrackin ratin takana viihtyy mainiosti. Kulku on mukavaa ja ohjaus säilyttää tuntonsa. Mukavuusistuimet kuuluvat Alltrackin vakiovarusteluun ja kuskin alla on hyvillä säädöillä varustettu ergoComfort-istuin. Erityisesti reilu reisituki miellyttää pitkäjalkaisia ohjastajia.

 

Altrackin mittaristona on 12-tuumainen digitaalinen Active Info Display- mittaristonäyttö.

Näytön sisältö ja tyyli on muokattavissa oman tarpeen mukaan. Suurin hyöty ja ilo on mahdollisuus sisällytää navigaattorin näyttö ja ohjeet mittarinäyttöön suoraan kuskin silmien alle.

 

Pienen särön Passat Alltarckin miellyttäviin ajo-ominaisuuksiin tuo maantiellä renkaista ohjamoon kantautuvat äänet. Näyttävä ulkonäkö muistuttaa olemassa olostaan. Ehdoton fiilisten nostaja on koeajetun auton käsittämättömän herkullinen Habanero Orange- metalliväri. Koriväri on tarjolla vain Passatin Alltrack-mallistossa ja se tuo autoon aimo annoksen rohkeaa tyyliä. Kirkkaassa auringon valossa neliveto näyttää herkullisen karkkimaiselta. Ehdoton valinta!

 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lisävarusteista voi oranssin kuningasvärin lisäksi napsia kuskin näkyvyyttä esimerkiksi parkkeeraustilanteissa paranatavat Area View-kamerat. Kojetaulun keskinäytössä näkyy auton yläkuvanto ja peruutuskameran avulla voi hyödyntää kaikki käytettävät sentit. Alltack:iin saa takahelmaan suojan integroidun vetokoukun ja jarrullinen vetomassa on 2200 kiloa. Trailer Assist- järjestelmä helpottaa perävaunun taittelua. Tavaratilaa on 639 litraa, joka laajenee takapenkit alas kääntämällä 1769 litraan.

 

Volkswagen Passat Variant Alltrack- malliston hinnat alkavat 150-hevosvoimaisen ja manuaalivaihteisen 2.0TDI:n 48 070,39 eurosta. Koeajetun 190-heppaisen alkaen hinta on 54 562,07 euroa. Tehokkaimman BiTurbo Alltrackin alkaenhinta on 60 483,06 euroa.

 

Volksagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG

Moottori                               R4, turboahdin                 

Iskutilavuus                         1968 cm3

Teho kW (hv)                       140 kW (190 hv)/ 3500-4000 r/min

Vääntö                                  400 Nm/ 1900-3300 r/min

Voimansiirto                         Neliveto, kuusivaihteinen DSG- automaattivaihteisto

0-100 km/h                            8,0 s

Huippunopeus                       220 km/h

Yhd. EU-kulutus                    5,1 l/100km

CO2- päästö                           135 g/km

Mitat: Pituus 4777 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1506 mm, akseliväli  2789 mm, omamassa 1705 kg

Hinta vakiovarustein              54 562,07 €

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.