Kysymys:

Hei! Olen ostamassa pientä henkilöautoa. Olen huomannut, että joissakin pienissä autoissa (VW UP ym.) on 12 venttiilinen moottori. Sitten taas Renault Twingossa on 16 venttiilinen moottori. Kumpi on parempi/kestävämpi/tehokkaampi? Onko tuo VW UP:n moottori jotenkin uutta teknologiaa, verrattuna Twingoon?

Tapio Ketonen:

Venttiilien lukumäärällä ei ole ratkaisevaa vaikutusta kestävyyteen, taloudellisuuteen tai tehokkuuteen. Perinteinen 8-venttiilisyys eli yksi imu- ja yksi pakoventtiili on tietenkin yksinkertaisin ratkaisu, eikä se tavallisessa autossa ole missään määrin vanhentunut tai huono.

Taisi olla Toyota Corolla, joka ensimmäisenä toi markkinoille 12-venttiiliset moottorit Corollaan noin vuonna 1985. Moottorissa oli kaksi imuventtiiliä. Aika pian Toyota kuitenkin luopui rakenteesta 16-venttiilisyyden hyväksi. Nykyisin useimmat uudet moottorit ovat 16-venttiilisiä. Pienitehoisessa pikkuautossa 12-venttiilisyydellä saavutetaan samat edut kuin 16-venttiilisyydellä, pakokaasut ehtivät hyvin poistumaan yhdestäkin aukosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.