Kysymys:

Joillain automerkeilla on/on ollut 2.0 V6 moottoreita kun yleensä ollaan totuttu, että V-moottorit ovat tilavuudeltaan vähintään 2.5 -> suurempaan. Ainakaan tehoissa ei ole mitään etua verrattuna vastaan rivineloseen eikä V-moottorin kompakti kokokaan ole varmaan syynä Esim. Nissan Maxima.

Mitä etua tuosta rakenteesta on, jos kerran pellin alla olisi tilaa vaikka suoralle kuutoselle?

 

Tapio Ketonen:

V-moottoria käytetään ennen kaikkea tilankäytöllisistä syistä. Suora kuutonen vaatii aika lailla tilaa, mutta kyllä sellaisiakin on auton keulalle poikittain sovitettu, esimerkkinä vaikkapa Volvo S80. Siinäkin on kuitenkin jouduttu erikoisratkaisuihin, eli käytetään erityisen kapeaan tilaan mahtuvaa vaihteistoa.

Mutta kaksilitrainen kuutonen, oli se sitten suora tai vinkkelimallinen, ei ole taloudellinen ratkaisu. Ehkäpä siinä haetaan hienoa käyntiä. Kyllähän kuutonen aina käy tasaisemmin kuin nelonen, V-mallisenakin. Suorana kuutonen on lähes ihanteellinen moottori, sillä se käy värinöittä ja tasapainottaa itse itsensä. Neloskone kaipaa tasapainotusakseleita, niitä käytetään yleensä viimeistään silloin kun iskutilavuus ylittää kaksi litraa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.