Kysymys:

Tervehdys! Ajelen VW Tiguan 2.0TDI kärryllä, ja sen ABS jarrut ovat aiheuttaneet muutamaan kertaan yllätyksiä. Jos alla on liukas luminen pinta, tai lumipöperöä, niin tuntuu että Tiguanin jarrut menevät täysin sekaisin. Poljinpainetta kun lisää, niin jarrutusteho kasvaa niin kauan kunnes ABS tulee peliin - ja sen jälkeen ollaan pulkan kyydissä ja hidastuvuus on yhtä tyhjän kanssa. Sen huomaa hyvin, kun auto "niiaa" siihen saakka kunnes ABS alkaa raksuttamaan, ja sen jälkeen niiaus oikenee vaikka jarrua painaisi kuinka.

Aikaisemmin luulin vain että olipas liukas keli kun auto ei suostunut pysähtymään lainkaan, mutta nyt ajoin vahingossa peräkkäin saman reitin Tiguanilla ja vaimon V50:llä. Molemmissa uudehkot, hyvät nastarenkaat, ja V50:n pysähtyvyys oli huomattavasti parempi kuin Tiguanilla kaikilla alustoilla. Pöperön päällä ero oli järkyttävää luokkaa. Onko siis huonosti käyttäytyvän ABS:n kohdalla kyseessä korkeamman auton ominaisuus / painavamman auton ominaisuus / nelivetoisen auton ominaisuus / VW ominaisuus?

Tapio Ketonen:

ABS-jarrujen toiminta perustuu siihen, että mikäli pyörien luisto nousee tiettyä raja-arvoa eli prosenttimäärää suuremmaksi, järjestelmä keventää jarruja, kunnes lukkiutumaan pyrkivän pyörän pyörimisliike palaa taas muiden pyörien nopeuden tasolle. Valmistaja määrittelee tämän luiston sopivan määrän.

Eri olosuhteissa ihanteellinen luistoprosentti on hyvinkin erilainen. Kuivalla asfaltilla paras pito saavutetaan hyvin pienellä luistolla. Lumella tai vaikkapa irtosoralla paras pito taas saavutetaan hyvinkin suurella luistolla, esimerkiksi irtosoralla itse asiassa lukkojarrutus on kaikkein tehokkain tapa pysäyttää auto. Käytännössä lukkiutuminen hävittää myös pyörän ohjaamiskyvyn, joten aivan täysi lukkojarrutus ei tule kysymykseen.

Koska tätä luiston määrää ei voida säätää tilanteen mukaan sopivaksi, valmistaja joutuu tekemään asiassa kompromissin ja valitsemaan sellaisen luistoprosentin, jota se pitää keskimäärin parhaana. Eri valmistajilla on tässä suhteessa eroja, esimerkiksi pohjoismaiset Volvo ja Saab painottavat useimpia muita enemmän lumikelin vaatimaa suurempaa luistoprosenttia.

Tuolla ilmiöllä siis ei ole mitään suoraa tekemistä auton korkeuden, painon tai nelivetoisuuden kanssa. Kyseessä on valmistajan valinta eli siis VW-ominaisuus, saksalaiset ovat katsoneet tällaisen toiminnan sopivan parhaiten Tiguaniin. Valinta on ymmärrettävä, sillä paremmassa ohjautuvuudessakin on puolensa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.