Kysymys:

Olen huomannut että Mazda 323 BJ korimallissa (vm. -98/-99) on hyvin tyypillisenä vikana ABS-jarrujen rikkoontuminen, usein anturien lisäksi hajoaa joko hydraulipumppu tai sähköinen yksikkö tai molemmat. Vikojen korjaaminen maksaa usein 1500€-5000€.

Itselläni ensimmäinen korjauskerta (joka meni myyjän piikkiin) maksoi tuon n. 5000€. Nyt 2,5 vuoden jälkeen merkkiliikkeessä (Mazda espoo) vaihdettu merkkiosa on taas hajonnut ja uusi maksaisi ainakin 1500€.

Melko kallis korjaus 5000€ ajopeliin! Mazdan ei tietenkään tunnusta mitään tyyppivikaa tai asennusvikaa vaan pistää kaiken syyn käyttäjän niskoille.

Mitä mieltä itse olet tälläisistä kalliista merkkiosista jotka kestävät muutaman vuoden?

Tapio Ketonen:

Tämähän se on tuon uuden turvallisemman tekniikan kääntöpuoli. Mutta tekniikan rikkoutuessa ei ole muuta tehtävissä kuin laittaa se kuntoon merkkiorganisaation vaatimalla sikahinnalla. Heillä on näiden osien osalta täydellinen varaosamonopoli.

Sekään ei onnistu, että esimerkiksi ABS-jarrut poistettaisiin ja muutettaisiin jarrujärjestelmä tavalliseksi eli lukkiutuvaksi. Jos ABS on ollut autossa alunperin, sen pitää olla siinä hamaan loppuun saakka, sillä auto on tyyppihyväksytty juuri sellaisena kuin se on. Muutoksia on käytännössä mahdoton tehdä.

ABS:n pitää myös olla kunnossa, asia pitäisi tarkastaa katsastuksessa. Merkkivalon poistaminen ei riitä, koska sen pitää syttyä, kun sytytysvirta kytketään.

Olisi tietenkin asiallista, että tällaisten avainasemassa olevien osien hinnoittelu olisi käyttäjäystävällisempää. Tehtaan kannalta vanhat autot ovat kuitenkin vain paha riesa. Japanissa ei kysytä osia kymmenvuotiaisiin autoihin, ja sikäläisten on vaikea ymmärtää, miksi tilanne jossakin muualla olisi toinen. Niinpä varaosahinnat ovat mitä ovat.

Japanissa katsastusmääräykset on laadittu sellaisiksi, että niillä käytännössä pyritään tekemään ajaminen yli seitsemänvuotiailla autoilla mahdottomaksi tai ainakin järjettömän kalliiksi. Alustan avainkomponentteja pitää kunnosta riippumatta uusia tietyn ajan kuluttua, ja koska työ on kallista mutta uudet autot halpoja (Suomeen ja ansiotasoon verrattuna), vanhoja autoja ei kannata pitää liikenteessä.

Osien laatu on tietenkin luku sinänsä. Eurooppalaisissa ABS-vehkeet ovat kyllä kestäneet, joissakin jo yli 25 vuotta. Olisi mielenkiintoista saada Suomen Kuluttajariitalautakunnan kannanotto siihen, miten kauan tuollaisten osien pitäisi kestää. Sehän antaisi aika hyvän ohjeen siitä, kenen piikkiin tuollaisten korjauten pitäisi mennä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.