Kysymys:

Miten vakava vika on ABS-jarrujen (varoitus)valojen palaminen jatkuvasti. Mistä se johtuu, miten sen saa

korjattua ja mitä se maksaa?

Tapio Ketonen:

Yleensä kysymyksessä on vika jossakin anturissa. Pyörän navassa pyörii hammastettu rengas, ja sen vieressä on rautasydämellä varustettu anturi, jossa on sydämen ympärillä ohuesta langasta käämitty kela. Anturi havaitsee muutokset kelan sähköisissä ominaisuuksissa, ja elektroniikka tunnistaa ne pulsseiksi, joiden perusteella se laskee pyörän pyörimisnopeuden.

Eri pyörien pyörimisnopeuksia verrataan, ja jos jokin pyörä pyörii jarrutettaessa muita hitaammin, elektroniikka päättelee, että pyörä on lukkiutumassa. Tällöin tuon pyörän jarrupainetta lasketaan hetkellisesti.

Jos yhteys anturiin katkeaa, järjestelmä menee vikatilaan, ja siitä on merkkinä palava merkkivalo. Ensiksi kannattaa tarkastaa, että antureista ohjausyksikölle johtavien johtojen liitokset ovat kiinni eivätkä ole hapettuneet. Jos vikaa ei tällä löydy, anturin käämilanka saattaa olla poikki. Siinä ei yleensä auta kuin anturin uusiminen. Anturin kunnon voi mitata yleismittarin vastusmittauksella.

Anturien hinnat ovat osan monimutkaisuuden huomioon ottaen kohtuuttoman korkeat, mutta eipä siinä oikein mikään muukaan auta kuin maksaminen. Jos autossa on ABS-jarrut, niiden pitää myös toimia katsastuksessa, eikä ABS-järjestelmää saa poistaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.