Kysymys:

Kysyin aikaisemmin teidän tavasta suorittaa auton suorituskykymittauksia. Eli esimerkiksi autolla, joka on varustettu vaihto-opastimella, kiihdytetään vastoin vaihto-opastimen näyttämää.

En aio nyt toistaa kaikkea mitä aikaisemmin kysyin, mutta toivoisin, että ottaisit sen alkuperäisen kysymyksen käsittelyyn.

Tapio Ketonen:

Aiempi kysymyksesi oli niin pitkä ja sekavakin, että se jäi ja pysyykin julkaisematta.

Mittaristossa oleva vaihtamisopastin on tarkoitettu antamaan kuljettajalle suositus siitä, milloin on taloudellista vaihtaa suuremmalle vaihteelle. Suorituskykymittauksissa etsitään parasta kiihtyvyyttä. Silloin poljetaan kaasu pohjaan ja annetaan mennä. Yleensä vaihtamismerkkivalot eivät tässä tilanteessa edes toimi, koska ei niistä olisi kuitenkaan mitään hyötyä.

Kiihdytyksessä bensiinimoottorin kierrosten annetaan nousta hieman käyntinopeusrajoittimen toimintapisteen alapuolelle, koska tällöin päästään seuraavalla vaihteella mahdollisimman suuren tehon alueelle. Dieseleissä sen sijaan kierroksia ei juurikaan kannata nostaa yli suurimman tehon käyntinopeuden, koska moottorin antama teho alkaa tuon pisteen jälkeen laskea hyvin nopeasti. Dieselien tehokäyrä on paljon laakeampi kuin bensakoneilla, joten seuraavalla vaihteella käytettävissä oleva teho ei nouse kovin paljon pienestä vaihtamispisteen kierrosten noususta.

Korostettakoon, että suorituskykymittaus ei ole auton normaalia käyttöä, mutta sillä otetaan selville, mihin auto pystyy. Ei pikajuoksijakaan käytä kadulla kulkiessaan samaa nopeutta kuin kilparadalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.