Kysymys:

Mitenkäs nuo air-bag kamppeet säillyy, eli pitääkö niitä mitenkään huoltaa tai uusia, vai ovatko ne, jos muuten pysyvät kunnossa, samat vermeet läpi koko auton käyttöiän? Jos sattuu ostamaan vanhan auton, niin voi tulla kallis osien hankinta heti eteen.

Tapio Ketonen:

Pyroteknisten turvavarusteiden eli turvatyynyjen ja tuorvavyön kiristimien toimintaikä on kysymys, johon ei ole mitään yleispätevää ja yksiselitteistä vastausta. Ilmeisesti ainoastaan Volvo on ilmoittanut autoon kiinnitetyillä tarroilla, milloin tyynyt pitää uusia.

Näiden laitteiden testaaminenkaan ei oikein onnistu. Ne kun ovat yksinkertaisia ja tuotantokustannuksiltaan halpoja, eikä niihin ole rakennettu kovinkaan ihmeellisiä diagnoosimahdollisuuksia. Ainoa keino varmistaa toimivuus on laukaista tyynyt, mutta silloin ne kuitenkin pitää uusia.

Turvavarusteiden ongelma on, että ne pääosin uusitaan vakuutuksen piikkiin. Niinpä suuri yleisö ei pidä varaosahinnoista kovin suurta meteliä. Viime vuosituhannen puolella tutkin tyynyjen hintoja, ja tuolta ajalta muistan, että Subaru Legacyn tyynyjen ja vyönkiristimien varaosahinnat olivat yhteensä suuruusluokkaa 40 000 markkaa.

Turvatyynyjen uusiminen olisi tietenkin oman ja matkustajien turvallisuuden takia syytä tehdä ajoissa. On kovin ikävä havaita vasta tosi tilanteessa, että tyynyt eivät toimikaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.