Kysymys:

Miten ja kuka valitsee autolehtien vertailemat/ttestaamat ajoneuvot? Olen jo kauemman aikaa kiinnittänyt huomiota, että muutamia laatumerkeiksi julistautuneita/julistettuja ajoneuvoja testataan ja kehutaan paljon muita useammin. Ja useasti myös sama ajoneuvo julistetaan voittajaksi/häviäjäksi useammassakin julkaisussa. Toyotankin varsin laajasta tarjonnasta päätyy pikkuautoja edustamaan yleensä Yaris, maastureita RAV ja perheautoja Avensis. Mitähän valmista vikaa on nyky Corollassa, Urban Cruiserissa, Aygossa tai Land Cruiserissa? Auriskin usein unohdetaan.

Vertailuissa on yleisemmin Toyota, VW, Skoda tai Nissan ja unohdetttuja marginaalimerkeiksi julistettuina mm. Subaru, Suzuki ja Honda. Chevrolet ja Fiatkin loistavat yleensä poissaolollaan, Daciassakin kehutaan erityisesti edullisuutta, mutta eipä ole näkynyt vertailuissa haastamassa Aurista, Grand Vitaraa eikä edes A-Mercedestä. Mutta mikä moisen ilmiön aiheuttaa? Onko kyseessä maahantuojien halukkuudesta, ajoneuvotoimittajien koulutuksessa opituista asenteista, ei kai maksetuista mainosartikkeleista kumminkaan? 

Kritiikin esittäminenkin pelottavan harvinaista on. Poliisikin jo varoitteli ledien ja valoautomatiikan sopimattomuudesta ankariin oloihimme, autolehdet moisia innovaatioita Xenonien kanssa rinnan ylistävät. Taitavat Xenonitkin kumminkin olla käyttönsä jälkeen energiansäästölamppujen veroista ongelmajätettä? Ja mihin autossa kumminkaan tarvitaan ledien tuottamaa energiansäästöä, voimalaitos kun kumminkin on koko ajan käynnissä?

Tapio Ketonen:

Jokaisen lehden toimitus valitsee juttujensa aiheet omien kriteeriensä perusteella. Tiedän asiasta tarkemmin vain Tuulilasin osalta. Esittelyjä ja koeajoja tehdään yleensä uusista tai jotenkin uudistuneista malleista. Usein tehdään myös niin, että jos jokin uutuusmalli on ollut testissä, niin jokin toinen versio ko. mallista otetaan liki samoihin aikoihin lyhyempään ja siis vähemmän syvälliseen koeajoon.

Testiin autot valitaan sillä perusteella, mitkä katsomme kiinnostaviksi malleiksi. Ilman muuta merkin ja mallin myyntimenestys on tässä lähtökohtana, eli jos jostakin suosikkimallista tulee uusi sukupolvi, niin se otetaan ilman muuta testiin. Jokin sellainen malli, jonka menestymismahdollisuudet katsomme kokemuksemme perusteella vähäisiksi, joutuu tyytymään pelkkään suppeampaan koeajoon.

Kiinnostavimmat automallit pyrimme ottamaan Kestotestiin, jossa autoa käytetään normaalikäytössä vuoden päivät. Kilometrejä kertyy 30 000. Toki tässäkin valinnassa sattuu joskus huteja, joskus ennakoimme väärin mallien kiinnostavuuden. Esimerkiksi Nissan Qashqai jäi pois Kestotestistä, koska malli ei markkinoille tullessaan näyttänyt menevän lainkaan kaupaksi. Kun sitten alkoi näyttää siltä, että sen myynti lähteekin liikkeelle, sopivalla hetkellä oli facelift tulossa. Meillä oli myös testissä Nissan Tiida, emmekä yleensä ota kahta saman merkkistä autoa samaan aikaan testiin.

Jotkut merkit menestyvät paremmin, jotkut eivät aivan yhtä hyvin. Näin käy niin vertailuissa kuin myynnissäkin, ja tuskin se menestys myynnissäkään syntyy aivan sattumalta ja perusteitta.

Valoautomatiikkaa olemme ylistäneet ja vaatineet autoihin ainakin niin kauan kuin minä olen ollut näissä hommissa eli 70-luvulta alkaen. Nythän se lopulta on tullut pakolliseksi. On pelkästään autonvalmistajien tyhmyyttä, että joissakin ajoneuvoissa se on toteutettu tavalla, joka meidän olosuhteissamme on selvästi vaarallinen. Tarkoitan tällä sitä, että joissakin autoissa se sytyttää pelkät eteen asennetut huomiovalot, takapää pysyy pimeänä. Myös Suomen edustajat ECE:ssä lienevät torkkuneet, kun säännöt alun perin kirjoitettiin niin sekaviksi, että niistä sai käsityksen, etteivät takavalot saa palaa huomiovalojen kanssa. Nythän sääntöä on tältä osin tarkennettu.

Xenon-valojen tuottama ongelmajätteen määrä ei ole likimainkaan verrattavissa energiansäästölamppuihin. Sitäpaitsi polttimoiden käyttöikä on varsin pitkä, vaikka nekin himmenevät aikaa myöten. Niiden tuoma parannus valaistukseen on kuitenkin niin merkittävä, että xenonien soisi olevan vakiovarusteena kaikissa autoissa. Sen sijaan jo joissakin autoissa ajovaloina käytettävät ledit saattavat olla talvioloissa ongelmallisia. Tämän näemme kuitenkin vasta sitten, kun pääsemme kokeilemaan asiaa käytännössä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.