Kysymys:

Äärivalot vain yli 1, 8m ja yli 2,1 m leveimmissä ajoneuvoissa ! Mikä selitykseksi? Entinen AKE ilmoitti äärivalojen tavoitteeksi ja tarkoitukseksi "ilmaista ajoneuvon läsnäolo ja koko". Läsnäolo taas on, erään määritelmän mukaan, "havaituksi tulemista".

Kysymykseni:

Eikö meidän olisi hyvä havaita myös em. kapeammat ajoneuvot, hyvissä ajoin äärivalojen avulla!

Samoin eikö meidän olisi hyvä havaita myös toistemme aikeet suunnanmuutoksesta, uusien paremmin erottuvien äärisuuntavalojen avulla!

Tiennet niiden historiasta jotain (?). 

Tuo kaikki sijoitettuna maailmanlaajuiseen yhteyteen synnyttää aikamoiset näköalat! Kuinkahan paljon maailmalla on liikkeellä alle 1,8m ja alle 2,1 m kapeampia ajoneuvoja? 

HAVAINTO ja HARMONISOINTI !  Kokonaisvaikutuksia lienee vaikea edes arvioida.

Tapio Ketonen:

Henkilöauto havaitaan mielestäni riittävän hyvin ajo- ja takavalojensa ansiosta. Mielestäni niissä ei ole äärivaloihin mitään tarvetta.

Isoihin autoihin eli yli 2,1 metriä leveisiin vaaditaan nykyisin korin yläkulmiin valot, jotka näyttävät valkoista eteen ja punaista taakse. Tämä on hyvä asia sikäli, että ainakin taaksepäin näkyy jo kauemmas, että edssä menee korkeampi ajoneuvo. Rekoissa on myös usein perävaunun takakulmien ulkopuolella alhaalla kumivarren päässä olevat äärivalot, jotka näyttävät eteen valkoista ja taakse punaista. Näistä kuljettaja näkee peilin kautta pimeälläkin, missä perävaunu kulkee.

Entisaikaan linja-autoihin vaadittiin eteen yläkulmiin siniset valot, joiden väri vaihtui joskus 60- tai 70-luvulla oranssiksi. Sininen valo kuorma-auton ohjaamon katolla keskellä merkitsi muinoin sitä, että autoon oli kytketty perävaunu. Myös tämän rekkavalonkin väri vaihtui sittemmin oranssiksi, kunnes se poistui kokonaan. Punaiset äärivalot vaadittiin ensiksi linja-autojen peräyläkulmiin, nykyisinhän ne siis pitää olla kaikissa yli 2,1 m leveissä autoissa

Yli 1,8 m ja enintään 2,1 m leveissä nuo äärivalot ovat sallitut eli vapaaehtoiset. Niiden hyödystä on vaikea sanoa yhtään mitään. Säädösten tarkoitus kuitenkin lienee, ettei henkilöautoihin laiteta aivan kaikenlaisia turhia valaisimia. Lähtökohdaksi mielestäni on hyvä se, että jos joku ei havaitse henkilöautoa ilman siinä olevia äärivaloja, lienee parempi pysytellä poissa ainakin auton ratista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.