Kysymys:

Muun muassa tällä palstalla on ollut jonkin verran keskustelua ajonvakautus järjestelmistä. Tarkoitan ajonvakautuksella esimerkiksi ESP, ESC jne. järjestelmiä, jotka sopivasti pyöriä jarruttamalla pyrkivät estämään auton pyörähtämisen. Eri auton valmistajilla lienee omat lyhenteensä järjestelmille, joten puhutaan lyhyesti vain ajonvakautuksesta.

Olen itse ajanut jo jonkin aikaa autolla, jossa on kyseinen järjestelmä. En ole havainnut järjestelmästä normaaliajossa olevan mitään haittaa. Ilmeisesti ainoa haitta järjestelmästä lienee silloin, kun yritetään jääradalla ajaa mahdollisimman nopeaa aikaa autolla. Tällöin lienee hyvä, että auton saa pidettyä kohtuullisessa luisussa.

Minulla ei ole ollut mahdollisuutta testata ajonvakautuksen toimintaa todella isolla tasaisella alueella, jolloin autolla pystyisi ajamaan lähes maantie nopeuksia ja ihan tosissaan yrittää saada sitä luistoon. Noin viiden kympin nopeudessa isohkolla parkkialueella en saanut autoani luisuun muuten kuin käsijarrulla. Käsijarruluiston ajonvakautus korjasi aika veikeällä tavalla, kun käsijarrun vapautti.

Millaisia kokemuksia Tuulilasilla ja Ketosella on ajonvakautuksesta. Saako autoa oikein millään tempulla enää pyörähtämään (jollei nyt tätä käsijarrutemppua lasketa). Entä voivatko maantien polanteet vielä saada auton pyörähtämään, vaikka siinä olisikin ajonvakautus?

Eräs sukulaiseni, jo lähes 70-vuotias mies, on ottanut ajonvakautuksen autostaan pois päältä, koska ei ymmärrä sen toimintaa. Sanoin hänelle, etten millään keksi, mitä haittaa ajonvakautuksesta oikein olisi. Keksiikö Ketonen tai joku muu jonkin haittapuolen. Ymmärrän toki, että ajonvakautuksen hyödyt voi ulosmitata järjettömällä ajotavalla, mutta jos pitää ajotavan samana kuin ennen ajonvakautusta, on vaikea keksiä mitään haittapuolia järjestelmästä.

Tapio Ketonen:

Ajonvakautuksella on yksi haittapuoli, ja senkin merkitys vähenee koko ajan. Tuo haitta on kallis hinta. Sekin alkaa jo olla historiaa, sillä hinnat ovat laskeneet, ja aika monessa autossa se on jo vakiovaruste. Se ei sovellu ralliautoihin, mutta rallia ei pidäkään ajaa yleiseen liikenteeseen tarkoitetuilla teillä.

Sille sukulaismiehelle pitäisi kyllä sanoa, että ei hänen tarvitsekaan ymmärtää ESC:n toimintaa. Riittää kun antaa sen olla päällä ja ajaa niin, että auto ei lähde luistoon. Silloin se ei ryhdy toimimaan, mutta jos auto vahingossa lipsahtaakin luisuun, silloin ESC todennäköisesti oikaisee luiston ennen kuin kuljettaja ehtii asiaa edes huomata.

Ajonvakautus on tulossa uusiin henkilöautoihin pakolliseksi varusteeksi ilmeisesti ensi vuonna.

Ei ajonvakautuskaan aivan ihmeisiin kykene. Jos tiessä on paha ura tai esimerkiksi auto putoaa asfaltin reunalta, automatiikka ei välttämättä pysty oikaisemaan autoa. Kun se menee riittävän paljon poikittain, silloin auto karkaa käsistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.