Kysymys:

Volvo saavutti aikanaan mainetta poikkeuksellisen tarkalla nopeusmittarillaan. Nykyautoissa merkittäviä eroja, ainakaan nopeusmittareissa ei taida enää olla. Vai onko? Entäpä tarkkuus erot ajotietokoneen suorittamissa mittauksissa? Pääseekö tankissa olevalla polttoaineella todellakin vielä 150 kilometriä, vai peräti pidemmälle? Entäpä tietokoneen ilmoittama keskikulutus, kuluttaako ajoneuvo todellakin 5,6 litraa satasella, vai onko lukemaa pyöristetty kuluttajan miellyttämiseksi alaspäin?

Oletteko autoja testatessanne löytäneet eroja tietokoneiden käyttäytymisessä ja luotettavuudessa? Entäpä mahdollisia valmiita tietojärjestelmien hakkeroimisväyliä tms. turvallisuus uhkia?

Löytyykö kaikista nykyautoista todellakin elokuvateollisuudesta tuttu GPS-yksikkö, josta on mahdollista urkkia ajoneuvolla ajetut matkat, reitit ja sijainnit tms. yksityisyyden piiriin kuuluvia "arkaluonteisia" tietoja, tai onko ajoneuvoissa jo tekninen valmius, jolla valmistajat seuraavat valmistamiensa ajoneuvojen käyttöä?

Tapio Ketonen:

Nopeusmittareissa on suurehkojakin eroja. Koska määräysten mukaan nopeusmittari ei koskaan saa näyttää liian pientä lukemaa, ja se saa näyttää enintään 10 % +4 km/h liikaa, todellisessa satasessa mittarit voivat näyttää mitä tahansa välillä 100-114 km/h. Nopeusmittarin välitykset on valittava niin, että virhe sattuu kaikilla käytettävillä renkailla tuohon haarukkaan.

Emme yleensä mittaa ajotietokoneiden näyttämiä arvoja, syy on yksinkertaisesti se, että testissä on tärkeämpää ja hyödyllisempääkin tekemistä vaikka kuinka paljon. Niiden virheet ovat yleensä systemaattisia, eli periatteessa riittäisi, että ajotietokoneen näyttämille polttonestemäärälle ja matkalle määriteltäisiin korjauskerroin.

GPS-yksiköitä autoissa ei vielä ole, mutta muistista voi kyllä löytyä monenlaisia auton käyttöön liittyviä asioita. Esimerkiksi tieto siitä, että moottori on karannut reippaille ylikierroksille löytyy monien autojen vikamuistista. Muistetaanpa vain esimerkiksi ne USA:n salaperäisesti "itsekseen" kiihtynet Toyota Priukset. Tehtaan tietokoneilla pystyttiin osoittamaan, että kaiksisa tapauksissa oli kysymys siitä, että kuljettaja oli painanut jarrun sijasta kaasua. Tieto oli luotettava, koska USA:n liikenneturvallisuushallinto NHTSA hyväksyi sen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.