Kysymys:

Mitä olen lueskellut aiheesta ja on omakohtaisiakin kokemuksia asiasta kun vanhoilla romuilla ajelee, niin miksi ajovalojen tehoja ei mitata vuosikatsastusten yhteydessä? Reilusti alle kymmenessä vuodessa ajovalojen tehohan laskee helposti puoleen verrattuna siihen kun auto oli vielä uusi.

En sinällään halua lisätä autoilun kustannuksia entisestään, mutta katsastusäijäähän ei nykyisellään kiinnosta ajovaloissa muu kuin että ne ovat oikein suunnatut ja se pakollinen kuorman mukaan säädettävä (säätyvä) systeemi toimii.

Renkaatkin pitää vaihtaa kun ne ovat kuluneet minimiinsä, miksei sitten ajovaloumpioita?

Tapio Ketonen:

Kyllähän valojen teho heikkenee aikaa myöten. Syitä on useita. Valonheittimien lasit  - tai muoviahan ne nykyisin ovat - himmenevät tien hiekkapuhalluksessa. Heijastimet tummuvat, polttimot mustuvat sisältä ja johdinliitokset sekä virtakytkimien kytkentäkärjet hapettuvat, joten polttimolle ei tule täyttä jännitettä.

Mutta mutta... Mikä se oikea teho sitten olisi? Vanhat hehkulampuin varustetut valot ovat edelleen lailliset, ja kyllä on niin, että uusikaan hehkulampuilla (P45T) varustettu valonheitin ei tehossa pärjää halogeenivalolle, vaikka se olisi perin vanhakin. Kyllä katsastuksessa huomautetaan kovin heikkotehoiselta näyttävistä valoista, mutta minun mielestäni tuo on yksi niistä harvoista asioista, joissa auton käyttäjä vielä voi käyttää ihan omaa järkeään - toki jos sitä on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.