Kysymys:

Minulla on vm99 Ford Focus, 1.6 bensakone ja 123000 km. 100000 km asti riitti huolloissa laitetut öljyt, sen jälkeen piti lisätä n. puoli litraa 5000 km välein. Mutta nyt viime parin kuukauden aikana on mennyt 1,5 litraa 3000 km matkalla. Auto on katsastettu muutama viikko sitten ja pakokaasut olivat ok.

Mistä voisi olla kyse ja mitä kannattaisi tehdä. Autoon tulee vuoden sisällä nokkahihnan vaihto, kannattaisiko sen yhteudessä tutkia tätä öljyn kulutustakin vai ollaanko vielä "normaaleissa" rajoissa?

Tapio Ketonen:

Jos öljynkulutus on lisääntynyt äkkiä tuolla tavalla, asia vaatii tarkempaa tutkimista. Ensimmäiseksi suosittelisin ajamaan auton nosturille tai pukille ja tutkimaan, onko jossakin vuoto. Jos öljynkulutus johtuisi normaalista kulumisesta, se kasvaisi vähitellen.

Öljyä voi toki palaa myös moottorissa. Syynä tähän voivat olla esimerkiksi venttiilinohjaimien tiivistekumit. Yläpuolisella nokka-akselilla varustetuissa autoissa venttiilikoneistossa on aina paljon öljyä, joten tiivisteiden heikko kunto voi johtaa runsaaseen öljynkulutukseen.

Venttiilien ohjainten kautta tapahtuvaa öljynkulutusta ei nykyautoissa välttämättä ole helppo havaita, koska katalysaattori polttaa palamattomana pakokaasuihin menevän öljyn. Näin ollen myös päästömittauksen tulos on hyväksyttävä. Jos auto olisi niin uusi, että siinä olisi OBD-järjestelmä, tämä testi ei menisi läpi.

Ennen katalysaattorikautta ohjaimien kautta tapahtuva öljyn kuluminen näkyi moottorijarrutustilanteissa esiintyneenä vankkana sinisenä pöllähdyksenä pakoputkessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.