Kysymys:

Nykyään lähes kaikissa autoissa on valoautomatiikka. Eli kun auton heittää käyntiin valot syttyvät. Näin talvella suurin osa autoilijoista sitten laittavat auton lämpenemään ja rupeavat skrapaamaan ikkunoita valot loimottaen. Itselläni on tapana "pudottaa parkeille" siksi aikaa kahdestakin syystä: en viitsi loimottaa valoja naapurin tätin ikkunaan mutta ennen kaikkea akun säästämiseksi. Sanoin tästä naapurin äijälle joka nauroi päin naamaa. Ei kuulemma vaikuta akun kestoon millään lailla. Eli mitä sanoo Ketonen, onko asialla mitään merkitystä? Olen luullut ettei akku kylmänä ota virtaa vastaan ainakaan täydellä teholla.

Tapio Ketonen:

Akun kannalta on aivan sama, palavatko käynnissä olevan auton ajovalot vai ei. Laturista tulee tyhjäkäynnilläkin niin paljon sähköä, että akku ei pysty ottamaan läheskään kaikkea vastaan. Kuten totesit, akku ei varsinkaan kylmänä pysty ottamaan virtaa kovin paljon. Lataussäädin säätää jännitteen määrättyyn arvoon, ja tarjolla olevasta virrasta akku ottaa sisäänsä sen mitä pystyy. Jännite pysyy vakiona, ja kun akun ottama virta pikkuhiljaa laskee, laturin kuormitus pienenee.

Parkkien käyttö ei kuitenkaan ole huono asia. Paitsi että valot eivät häikäise ketään etuna on sekin, että valot eivät turhaan kuumene auton seistessä ja sulata lumia ympärilleen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.