Kysymys:

Hei, Osaatko sanoa mitkä ovat Peugeot 605 tyyppiviat? Minkälainen akku minun kannattaa hankkia autooni? Nykyinen uusi akkuni on joku kiina malli eikä se toimi kovilla pakkasilla lainkaan, suututtaa! Miksi naisia höynäytetään varaosakaupoissa?!

Tapio Ketonen:

Enpä noista Pösön vioista tiedä muuta kuin että kyllä siinä niitä taitaa olla aika lailla.

Akkujen kohdalla valmistusmaalla ei yleensä ole kovin suurta väliä. Tämän talven pakkaset ovat olleet sen verran mietoja, että auton olisi kyllä pitänyt käynnistyä, oli akku sitten mistä tahansa kotoisin. Mutta uutta akkua ei kannata hankkia, jos auton latausjärjestelmä ei toimi oikein. Tätä ei varaosakauppias välttämättä aina muista kertoa

Ensimmäiseksi pitäisi siis tarkastaa auton latausjännite. Kun auto on käynnissä, akun napojen välillä pitäisi olla jännitettä tyhjäkäynnillä ja ajovalot päällä 13,6-14,4 volttia. Jos jännite jää tuota alemmaksi, akku ei lataudu kunnolla, eikä tyhjä akku jaksa käynnistää. Jos akkua on käytetty vajaasti ladattuna pitkään, se on voinut jo mennä kelvottomaksi.

Akku muuttaa kemiallista energiaa sähköksi siten, että kun akkua ladataan, lyijylevyihin muodostunut lyijysulfaatti hajoaa. Levyt ovat metallista lyijyä (Pb), ja akkuneste on laimennettua rikkihappoa (H2SO4). Kun akkua puretaan, levyjen pintaan muodostuu lyijysulfaattia (PbSO4), ja happo laimenee. Purkautuneen akun neste saattaa pakkasella jopa jäätyä, mikä voi rikkoa akun kotelon.

Lyijysulfaatin hankalimpiin ominaisuuksiin kuuluu, että aikaa myöten se kiteytyy, jolloin lataaminen ei enää hajotakaan sitä. Kiteytynyt lyijysulfaatti muodostaa akun lyijylevyjen pintaan kovan kerroksen, joka estää happoa pääsemästä lyijyn kanssa tekemisiin. Tämä aktiivisen levypinnan väheneminen laskee akun kapasiteettia, ja lopulta sähkö ei enää riitä mihinkään.

Tämä ilmiö tekee akusta entisen aina jossakin vaiheessa, vaikka lataus olisi kohdallaankin, sillä akun normaali kestoikä on 3-5 vuotta. Toki usein päästään tuota pitempäänkin.

Mutta takaisin käytännönläheisempään asiaan. Akuksi kannattaa valita mahdollisimman suuri akkutelineeseen sopiva malli. Jos tuo Pösö on kaksilitrainen, sen pitäisi käynnistyä aivan tavallisella 55-62 Ah akulla. Tällaisia akkuja löytyy kaikista varaosaliikkeistä alle satasella. Lisäkuluja tulee, jos latausjärjestelmä pitää korjata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.