Kysymys:

Mikä on paras tapa säilyttää talven yli käyttämättömänä olevan ajoneuvon akkua? Siis millainen on esimerkiksi optimaalisin säilytyslämpötila? Kuinka usein akku pitäisi ladata tai onko haittaa jos sen jättää vaikkapa koko talveksi älylaturiin?

Pystyykö akun käyttöikää merkittävästi kasvattamaan tällaisilla pienillä toimenpiteillä? Millainen on noiden uusien AGM-akkujen käyttöikä verrattuna perinteisiin lyijyakkuihin?

Tapio Ketonen:

Akku pitää säilyttää täyteen ladattuna ja viileässä. Täysi akku ei jäädy kovassakaan pakkasessa, joten kylmä vaja riittää, kunhan varaustilasta pidetään huolta.

Akkua ei välttämättä tarvitse ottaa pois pellin alta, mutta on suotavaa irrottaa akkukaapelit tai edes maajohto, jotta akku ei pääse tyhjenemään itsekseen. Lataaminen esimerkiksi kerran kuukaudessa varmistaa akun säilymisen kunnossa.

AGM-akkujen käyttöiästä en oikein osaa sanoa mitään. Periaatteessa niiden pitäisi kestää paremmin nimenomaan start-stop-järjestelmissä, joissa akku on hieman enemmän tyhjänä kuin tavanomaisissa järjestelmissä.AGM-akuissa happo on imeytetty levyjen välissä olevaan lasikuitumassaaan, happo ei loisku levyjen välissä nestemäisenä kuten tavallisissa akuissa.

Myös joidenkin autojen ns. mikrohybridijärjestelmät, eli moottorin kuormituksen mukaan latausjännitettä muuttavat järjestlmät kaipaavat AGM-akkuja. Perustelu on kuulemma se, että ne sietävät paremmin noiden järjestelmien lähtökohtana olevaa jatkuvaa vajaassa varaustilassa olemista. Mutta ne ovat myös tuntuvasti kalliimpia, joten taitavat mennä kustannukset tasan perinteisten akkujen kanssa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.