Kysymys:

Tulipa tässä päivänä muutamana puheeksi auton akun kapasiteetti.Asia meni näin naapurini on taksi yrittäjä ja hän ajaa Ford B maxia,yhtenä päivänä kun auto oli seissyt vuorokauden niin se ei käynnistunyt kun akun kapasiteetti oli alentunut niin että ei enään riittänyt puhtia käynnitymiseen joten kysyin että onko autossa kaksois akku järjestelmä kun auton virtakulutus on suurta joista suurimman osan vie hehkutulpat,startimoottori sekä kaikki lisä vempaimet,kuten taksamittarit diginäytöt ym muut taksiin kuuluvat virtaakuluttavat laitteet. Autossa on yksi akku 60-70 ampeeria.Miten lasketaan tässä tapauksessa akun kapasiteetti noille laitteille (laturin tehoa en tiedä)minun mielestä tuli edullisemmaksi laittaa kaksiakkua rinnan niin ainakin riittäisi virta eikä jäisi ansiot saamatta.Sitten puhuttiin herätevirrasta minun mielestä herätevirta on että laite toimii heti kun laitetaan virta päälle eikä hetken kuluttua,(kuten hetilämmin kiuas). nämä laskukaavat on päässyt unohtumaa.

Tapio Ketonen:

Huhhuh, onpa oikein yhtäköyttäyhdistyksen tarinaa! En jaksanut pätkiä tekstiä luettavampaan muotoon, anteeksi vaan.

Taksin varusteet kuluttavat paljon virtaa, ja kuluttavista laitteista suurin virtasyöppö lienee taksiradio. Tuntuisi kyllä aika ihmeelliseltä, jos noita laitteita ei voi kytkeä seisonnan ajaksi pois päältä.

Hehkutulppien ja startin virrankulutus on hyvin lyhytaikaista, mutta valot, taksamittari, datayhteys ja radiopuhelin kuluttavat virtaa. Taksit joutuvat seisomaan paikallaan, ja tällöin radio ja muut virtaa kuluttavat laitteet ovat päällä, vaikka moottori onkin sammuksissa. Jos vielä auton polttonestetoiminen lisälämmtin on käytössä, silloin sähköä kuluu todella paljon. Jos keikat ovat lyhyitä, akku ei välttämättä ennätä latautua niiden aikana täyteen. Akku siis voi olla pitkään vajaassa varaustilassa. Se taas lyhentää akun ikää.

En oikein usko, että dieselkäyttöisessä autossa vakioakku olisi 60-70 ampeerituntinen, eiköhän se ole jonkin verran suurempi. Lähtökohtana kannattaa pitää sitä, että autoon asennetaan niin suuri akku kuin telineeseen saadaan mahtumaan. Lisäakku on hankalampi ratkaisu, sille on tavallisessa autossa aika vaikea löytää sopivaa tilaa. Pitäisin parempana ratkaisuna kiinteän akkulaturin asentamista. Yleensä taksiauto kuitenkin seisoo joko tallissa tai pihalla, joten auton voisi seisonnan ajaksi kytkeä pistorasiaan ja lataukseen, jos tilanne tosiaan on sellainen, että normaalikäytössä virta ei riitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.