Kysymys:

Miksi akun kesto tuntuu riippuvan auton merkistä?Omistin ennen auton joka ehti tulla minulla 19 vuotiaaksi. Se tarvitsi uuden akun 10 vuotiaana. Nyt omistan saman merkkisen auton joka on nyt 7 vuotias, enkä usko sen tarvitsevan uutta akkua ennen 10 vuoden ikää. Toisen merkkisestä käytössäni olevasta autosta akku hyytyi täysin jo ennen viiden vuoden ikää.Olen keskustellut muidenkin kanssa akun kestoiästä ja useimmat pitävät 10 vuoden käyttöikää lähinnä naurettavana ajatuksena, jotkut vaihtavat akun jopa parin vuoden välein.Mistä näin suuret erot voivat johtua ja miksi yhdessä merkissä akku tuntuu kestävän ja toisessa ei vaikka akut ovat periaatteessa samanlaisia? Onko dieseleissä akku jotenkin kovemmilla kuin bensiinimoottorisissa autoissa? Se tietenkin on selvää, että tyhmällä käytöllä akun saa pilalle autosta kuin autosta.

Tapio Ketonen:

Akun iän kannalta ykkösasia on se, millaisessa varaustilassa akku pysyy. Jos akku on jatkuvasti heikosti varattuna, sen käyttöikä loppuu hyvinkin lyhyeen. Kun akkua puretaan, levyjen pintaan muodostuu lyijysulfaattia (PbSO4). Akkua ladataessa se taas hajoaa vapaaksi lyijyksi, ja sulfaatti-ionit siirtyvät takaisin akkuhappoon (H2SO4).

Jos akku on pitkään heikossa varaustilassa, lyijysulfaatti alkaa kiteytyä, ja kiteytyneenä se ei enää hajoakaan. Kiteytynyt lyijysulfaatti peittää alleen akkulevyjen aktiivisen lyijypinnan, eikä se enää pääsekään reagoimaan hapon kanssa. Käytännössä tämä vähentää akun kapasiteettia, eli sähkö loppuu nopeammin. Vastaavasti akku tulee nopeammin näennäisesti täyteen.

Useimmissa autoissa laturin teho riittää palauttamaan varaustilan täydeksi riittävän nopeasti, mutta akku ei pysty etenkään kylmässä ottamaan virtaa vastaan kovin nopeasti. Jos ajetaan lyhyitä pätkiä, akkua ei saada kunnolla täyteen. Osansa on myös sillä, miten suuri akku autossa on. Jos akun kapasiteetti on riittävän suuri, sitä ei normaalitilanteessa jouduta vetämään kovin tyhjäksi. Tämä osaltaan helpottaa varaustilan ylläpitämistä. Asiaan vaikuttaa myös se, miten nopeasti moottori käynnistyy, koska startti ottaa todella paljon virtaa.

Uusien autojen latureissa on suuremmat tehot, mikä helpottaa varaustilan ylläpitämistä. Toisaalta myös autojen virrankulutus on kasvanut, joten varaustilan ylläpidolle on myös enemmän haasteita. Kaikkiaan kuitenkin uudemmissa autoissa akku usein - ei aina - kestää pitempään. Tämä riippuu käytöstä. Nykyautot kuluttavat jatkuvasti hieman virtaa, ja jos auto seisoo usein viikon-parin jaksoja, akku menee tänä aikana lähes tyhjäksi. Seurauksena on käyttöiän lyheneminen lyijysulfaatin kiteytymisen seurauksena.

Dieselissä akku on tietenkin kovemmalla, sillä ensinnäkn dieselmoottorin pyörittäminen vaatii suuremman puristussuhteen takia enemmän tehoa. Dieselmoottori vaatii myös kylmäkäynnistyksessä hehkutusta, ja hehkutulpat ottavat todella rajusti virtaa, koska ne lämmitetään muutamassa sekunnissa punahehkuisiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.