Kysymys:

Nuorena opiskelijapoikana kaverillani oli vanha Toyota Carina. Rahaa ei tietenkään paljon ollut ja kaverilla ei turhaan halunnut käyttää autoaan. Kerran talvipakkasilla lähdimme liikkeelle moottori vaivaisesti käynnistyen. Ajoimme vajaan kilometrin kaupan pihaan. Kävimme kaupassa ja tällöin moottori käynnistyi enää vaivoin. Sen jälkeen ajoimme noin reilun kilometrin toisen kaupan pihaan. Kaveri ei kehotuksistani huolimatta jättänyt moottoria käyntiin vaan sammutti sen. Nyt starttimoottori ei enää jaksanutkaan pyörittää moottoria käyntiin.

Miten paljon akkua yksi käynnistys vie akkua? Tämä ilmeisesti vaihtelee kylmyyden mukaan?

Kuinka monta käynnistystä suhteellisen hyväkuntoinen akku suunnilleen kestää, jos oletetaan, että se ei juuri lataudu käynnistysten välillä.

Tapio Ketonen:

Käynnistykseen käytettävä sähkömäärä vaihtelee rajusti. Kesäkelillä moottori pyörii paljon herkemmin kuin pakkasella. Kylmällä myös akku antaa sähköä heikommin. Jos kuitenkin oletetaan, että startin teho on 1 kW ja käynnistys kestää 5 sekuntia, sähköä kuluu 5/3600 * 1 kWh = 1,4 Wh. Tavallinen 60 Ah akku sisältää sähköä 60 Ah * 12 V = 720 Wh. Teoriassa siis sähkö riittäisi 500 käynnistykseen.

Mutta mutta... Teoria ja käytäntö eivät kulje käsi kädessä. tuo 60 Ah on mitattu siten, että akkua puretaan 20 tuntia 3 A virralla, eikä jännite saa tuona aikana laskea 10,5 volttiin, koe loppuu, kun näin tapahtuu. Tuo mittaa lähinnä sitä, miten pitkään päälle jääneet parkit palavat.

Startti ottaa akusta virtaa lähes 100 ampeeria. Näin kuormitettuna sähköä saadaan ulos paljon vähemmän kuin tuossa 20 tunnin kokeessa. Miten paljon vähemmän, sitä en osaa sanoa. Kun sitten akku vielä vanhemmiten menettää osan kapasiteetistaan, kun lyijysulfaattia on kiteytynyt levyjen pintoihin peittämään aktiivisen ja toiminnan kannalta oleellisen lyijykerroksen, sähköä saadaan ulos todella vähän.

Siitä, miten monta käynnistystä akku kestää lataamatta, minulla ei ole tietoa. Heittäisin tässä lonkalta lukemaksi tuolaliset parikymmentä, mutta kylmässä voi jäädä vähän vajaaksikin, kesällä onnistunee useamman kerran.

Jos keli on kylmä, akku ei pysty ottamaan vastaan varausta kovinkaan paljon. Uusilla akuilla tekemissämme akkutesteissä virranottokyky on ollut aika kehno, noin yhden ampeerin luokkaa, kun lämpötila on ollut -20

– -25 asteen tienoilla. Kun vanhassa akussa aktiivinen levypinta-ala on vain osa uuden akun pinnasta, virran vastaanottokyky jää tuotakin huonommaksi.

Aivan suoraan laskien tuo käynnistykseen käytetty sähkö saataisiin palautettua noin seitsemän minuutin ajolla. Käytännössä aikaa tarvitaan vieläkin enemmän. Eli aivan lyhyitä matkoja ei kannata pakkasella ajaa, jos haluaa olla varma auton käynnistymisestä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.