Kysymys:

Mitkä ovat käytännön vaihtoehdot uusien autojen akkujen varaustilanteen varmistamiseksi ja lataamiseksi ?

Tapio Ketonen:

Lataamiseen soveltuvat parhaimmin uudet elektroniset laturit, jotka tarkkailevat akun tilaa monipuolisesti. Paras ratkaisu on sellainen, jonka valmistaja ilmoittaa soveltuvan myös AGM- eli lasikuitumassaan imeytetyllä elektrolyytillä varustettujen akkujen lataamiseen. Tällaisia ovat useimmat uudet elektroniset laturit, mm. CTEK tai Ladac.

Akun varaustilaa ilmaisee parhaiten napajännite. Paras olisi tietenkin hapon ominaispainon mittaaminen, mutta esimerkiksi AGM-akuissa se ei onnistu, ja hankalaa se on ns. suljetuissa akuissakin. Akun napajännitteen pitäisi moottorin käydessä olla 13,7-14,1 paikkeilla. Auton seistessä se vähitellen laskee tasolle 12,4-12,7. Jos napajännite laskee alle 12 voltin, tämä tarkoittaa, että akku on käytännössä tyhjä eikä auto sillä käynnisty.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.