Kysymys:

Ketosen vastaus kysymykseen akusta ja ajovaloista herätti mielenkiintoni:

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/akku-ja-ajovalot

Ketonen vastaa mm. näin:

Laturista tulee tyhjäkäynnilläkin niin paljon sähköä, että akku ei pysty ottamaan läheskään kaikkea vastaan

Tämä yllätti minut. Jos laturi pystyy tuottamaan niin paljon sähköä, ettei akku pysty sitä ottamaan vastaan, niin ovatko tällöin ns. akunlatausajelut ihan turhia. Riittäisikö pelkästään pitää autoa tyhjäkäynnillä riittävän pitkään? Tyhjäkäyntihän on siinä mielessä parempi ratkaisu, että polttoaineen kulutus on silloin vain murto-osa siitä, mitä se olisi autolla ajettaessa.

Entä mikä on Ketosen arvio tilanteessa, jossa käynnistetään auto valoineen, laitetaan penkinlämmittimet päälle, sekä puhallin täysille. Pystyykö laturi tällöinkin tuottamaan tyhjäkäynnillä niin paljon sähköä, että akku ei pysty sitä vastaanottamaan.

Tapio Ketonen:

Akku ottaa aivan latauksen alussa virtaa vastaan aika paljon, ampeerimittari näyttää hetken jopa useita kymmeniä ampeereja. Akkuun muodostuu kuitenkin ns. vastajännit,e eli akun napajännite nousee, ja sen ansiosta akkuun menevän virran suuruus pienenee. Kylmällä kelillä tämä vastajännite nousee nopeasti korkeammaksi, ja tällöin virran voimakkuus laskee tosi pieneksi. Akkutesteissä olemme mitanneet 60 Ah akun virran vastaanottokyvyksi 10 minuutin latauksen jälkeen vain 1-2 ampeeria, kun lämpötila on ollut -25 astetta.

Ilman muuta tyhjäkäynti olisi akun lataamiseen riittävää, mutta kun laki kieltää sen. Ei se ole oikein energiatalouden kannalta järkevääkään. Pitempi kyläreissu hoitaa asian siinä sivussa, mutta taloudellisin tapa on kytkeä akkuun verkkovirtalaturi. Tyhjäkäynnllä auto polttaa bensaa 0,5-0,8 litraa eli 0,8-1,3 euron edestä tunnissa. Laturi kuluttaa luokkaa 0,1 kWh tunnissa, 15 sentin kWh-hinnalla tuo tekee alle kaksi senttiä.

Nykyaikaisessa autossa laturin tuottama suurin virta on yleensä vähintään 70 ampeeria, usein mennään jopa yli sadan ampeerin. 14 voltin latausjännitteellä tuo 70 A tekee 980 W, 100 A virralla teho on 1 400 W. Ajovalojen teho on 120 W, parkit ja rekisterivalot vievät 6 x 5 W eli 30 W, mittarivalot ehkä saman verran. Jos akku pystyy ottamaan vaikka 4 ampeeria, se tekee vain 56 W. Nuo edellä mainitut tekevät yhteensä noin 240 W. Lasin-, peilin- ja tuolinlämmittimille jää vielä tehoa 700-1100 W. 

Voi olla, että jossakin autossa niiden yhteinen teho on suurempi, varsinkin jos autossa on myös sähkölämmitteinen tuulilasi, mutta yleensä teho riittää, eikä tyhjäkäynnillä välttämättä saada laturista täyttä tehoa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.