Kysymys:

Rengasalan ammattiliikkeissä annetaan poikkeuksetta ohjeeksi tehdä alumiinivanteiden pulttien jälkikiristys 100 - 150 km:n ajon jälkeen ja se tehdään siellä vieläpä veloituksetta aikaa varaamatta. Miksi eivät opettele tekemään sitä yhtä hyvin kuin merkkihuolloissa, joissa ei edes kerrota, että pultit on käytetty auki (esim. takajarrujen herkistyksen yhteydessä)? Kävin kerran erikseen kiristyttämässä pultit huollon jälkeen ja töiden vastaanottaja ei olisi vastahakoisempi voinut olla - tottakai lähettivät siitä kahden minuutin työstä laskun auton omistajalle.

Tapio Ketonen:

Niinpä. Jälkikiristys on kuitenkin tarpeen, sillä alumiinista puuttuu jousto, jonka ansiosta teräsvanteita ei tarvitse kiristää jälkikäteen. Kyllähän tiukalle vedetyt aluvanteet yleensä pysyvät kireällä, mutta jos väliin sattuu jäämään vaikka hiekanmuru, ne voivat löystyä. Parempi siis kiristää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.