Kysymys:

Radiossa tuli tietoisku alumiinivanteista. Eihän alumiinivanteita kiristetä niinsanotusti "kunnolla", sain sellaisen kuvan, että ne kiristetään niin kuin peltivanteet, vaan eikö ne kiristetä momenttiin, joka on 120 newtonia, vai olenko hakoteillä?

Tapio Ketonen:

Myös peltivanteet pitäisi kiristää automallille määrättyyn momenttiin, mutta alumiinivanteiden kohdalla tuo oikea kireys on vielä tärkeämpää ja tarkempaa. Peltivanteen rakenne on sellainen, että siinä käytetään hyväksi teräksen joustavuutta. Alumiini sen sijaan ei jousta samalla tavalla.

Alumiinivanne pitää kiristää kunnolla eli annettuun momenttiin. Kun autolla on ajettu jonkin verran, pultit tai mutterit pitää kiristää uudelleen, koska välissä on voinut olla hiekanjyviä tms. likaa. Peltivanteen joustavuus kompensoi tämän aiheuttamanvirheen, mutta jos alumiinivanteen kiinnityspintaan jääneet muruset jauhautuvat tomuksi, vanteen kiinnitys voikin käydä löysäksi. Tästä syystä jälkikiristys on tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.