Kysymys:

Ainakin täällä savossa päin on tänä kesänä asfaltointitöiden aikana / jälkeen ilmaantunut vakavia ongelmia.

1. Töiden aikana jyrsintäkynnykset jää (jätetään?) ilman viisteitä, joten renkaiden runkovaurioiden riski suurenee. Kynnyksen ylitys vaatii käytännössä ryömintävauhtia. Miksi ihmeessä tälläistä tekniikkaa harjoitetaan? Ei kai sen uuden pinnan levittäminen tulisi sen vaikeammaksi vaikka kynnyksessä viiste olisi?

2. Jo monta kuukautta sitten uusittu tien pinta kiiltelee edelleen piestä. Jo kiuvalla säällä auto saattaa huojahtaa kiiltävien kohtien yli ajettaessa, saatika sitten sateella ja 2-pyöräisillä. Alueelle on laitettu "tie liukas sateella" liikennemerkit, mutta ei kai tämä anna oikeutta käyttää autoilijoita koekaniineina kun joku materiaalikokeilu on kussut niinsanotusti kintuille??

Kenelle pitäisi lähettää korvausvaatimus / lasku aiheutuneesta vahingosta? Tien pinnoittajalle vaiko tien ylläpitäjälle?

Tapio Ketonen:

Asfalttifirmojen toiminnalla ja terveellä järjellä ei välttämättä aina ole kovin paljon tekemistä keskenään. Torstaina 29. syyskuuta pikimiehet levittivät pikeä Porvoon moottoritiellä Sipoonlahden sillalla maallepäin vievillä kaistoilla iltapäivällä. Liikenteen käytössä oli vain yksi kaista. Kaiken huipuksi tiellä peruutteli välillä kuorma-autoja, joiden takia koko väylän liikenne pysäytettiin. Ruuhka oli mahtava. Vikaa on myös työn teettäjässä, joka ei ole antanut selviä ohjeita siitä, että ruuhkasuuntaa ei saa tukkia ruuhka-aikana.

Viisteen tekeminen jyrsityn alueen reunaan on kyllä ongelmallista, sillä sen kohdalle päällysteeseen tulee helposti heikompi kohta, josta päällyste alkaa murentua.Mutta eiköhän tuohon jatkoskohtaankin löytyisi toimiva ratkaisu, jos vähän mietittäisiin. Renkaiden vaurioituminen kuitenkin yleensä johtuu joko liian matalista paineista tai liian suuresta nopeudesta. Jyrsintäkynnys ei tule yllätyksenä, työstä yleensä valoitetaan liikennemerkein. Niinpä autoilijan pitäisi osata varoa tilannetta.

Asfaltin tärkein ainesosa on tuo sidosaineena toimiva bitumi eli piki, joka varsinkin lämpimällä kelillä nousee usein uuden päällysteen pintaan. Pien oikea määrä on hyvin merkittävä asia päällystämisessä, sillä liian vähäisellä sidosaineella pinta jää heikoksi ja kiviä irtoilee. Liian suuri määrä taas saa aikaan liukkautta. Ongelmallisia ilmiöitä molemmat. Liukkaan pikipinnan karhentaminen on ongelmallista, eikä siitä taida missään olla oikein hyviä kokemuksia. Hämeenlinnan moottoritiellä takavuosina tehty keskisauman paikkaaminen liukkaalla pikipinnoitteella kiusasi pitkään, ja se saatiin kunnolla kuntoon vasta kun tie päällystettiin kokonaan uudelleen.

Tien kunnosta vastaa ensisijaisesti tienpitäjä eli valta- ja muilla maanteillä paikallinen ELY-keskus. Mahdolliset korvausvaatimukset on jätettävä sinne. Sinänsä on epätodennäköistä, että työmaa-alueella syntyneistä vaurioista saisi korvausta, etenkin jos työmaa on merkitty liikennemerkein ja on ilmeistä, että vaurio on edes osittain aiheutunut kuljettajan varomattomuudesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.