Kysymys:

Täälläkin on ollut keskustelua uudehkojen Audien öljyn kulutuksesta ja netti on täynnä kauhutarinoita, mutta jostain syystä tuli silti sorruttua ostamaan itsekin tuollainen. Ja sama vika/ominaisuus vaivaa.

A4 on 1.8 TFSI, vuosimallia 2010 ja vähän alle 100 tkm ajettu. Mittaisin öljyn kulutukseksi 0.5 litraa per 1000 km, eli aivan valmistajan rajoissa mennään, mutta yksikään autoni ei ole aikaisemmin kuluttanut lähellekään tuollaisia lukemia, joten syystä kauhistuttaa. Siirryin Longlife huolto-ohjelmasta normaaleihin öljyihin ja öljyä palaa kuten aikaisemminkin.

Tiedustelisin ammattilaisen mielipidettä, että onko tuo normaalia? Mikä on Ketosen rehellinen mielipide, pidänkö auton ja toivon ettei tule ongelmia vai pistänkö Audin kiertoon?

Tapio Ketonen:

Kunhan vain muistat seurata sitä öljytikkua, niin mikäpä tuolla ajaessa. Sikakalliiden Longlife-öljyjen käyttö tuolla öljynkulutuksella on järjetöntä, öljyähän menee normaalilla 30 000 km öljynvaihtovälillä tuollaiset 15 litraa, eli koko öljymäärä vaihtuu kolmesti. Ei kun halpisöljyjä koneeseen, toki kannattaa katsoa, että täyttävät valmistajan vaatimukset.

Autolle ei kannata tehdä vielä mitään, ei muuta kuin rankkaa ajoa. Tuo öljyn kulutus on vielä siedettävää tasoa, ja koneremontti tulee kuitenkin aika kalliiksi. Se mitä tuolle koneelle pitäisi tehdä, selviää vasta avaamisen jälkeen, mutta veikkaisin, että öljynkulutus saattaisi laskea merkittävästi pienemmäksi puhdistamalla mäntien rengasurat ja vaihtamalla männänrenkaat uusiin. En oikein usko, että sylinterit olisivat vielä suuremmin kuluneet. Silti tuollekin remontille tulee aika lailla hintaa, joten sitä kannattaa lykätä.

Usein öljynkulutus johtuu männänrenkaiden pikeytymisestä uriinsa. Tähän saattaisi moottorin Forte-käsittely tuoda hieman apua, mutta pahasti pikeytyneitä männänrenkaita ei  niin pehmeillä keinoilla pystytä irrottamaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.