Kysymys:

Herra Ketonen kysynsin teiltä tästä jutusta.sellainen puolueettoman vastauksen.
Ostainm tyttärelle Citroen C3 vm04 vuonna 2009.
Hyvä auto kaikin puolin ..
Mutta nyt kävin leimassa ja oli kohtelias ja tietävä katsastusmies töissä.Kysyn aina kun katsastus päätty onko mitään seikkoja huomioitavana seuravaan katsastus kertaan.Kertoi auton on hyvässä kunnossa.Mutta tiedättekö että ne etujousen tuet puuttu kun tässä automallissa jos jousi katsea rikkoo samalla sen renkaat joten on sellainen vaaratekijä kysessä .
Soitin Auton Bon(maahantuoja) ja siellä tyly vastaus ei korjata mitään . Muistutan että toi valmistusnumero täsmää tuohon alla olevaan haarukkaan hyvin.Vaikka tuolla Frafin listalla näkyy olevan tuo juttu.Mitään teen maksanko itse tämän korjauksen osat 160€ ja tunti töitä eli jossain 230-240€ kustannuksesta puhutaan.Eli miksi tuollaisia autojaa Suomeen saa tuoda joissa rakenne on tälläinen ja maahantuonti noi nuivaa.Kun itse kuvitteleen että autoinsinööri tietää mikä auto on turvallinen ajaa kuin jokin toimistotyöntekijä.Tuossa on se takaisin kutsukampanja ja edellinen auton omistaja on vaihtanut jouset jossan 60-70tkn kohdilla ja auton huolettu tuonne 100tkm merkkihuollossa.Terveisin Renee
Citroën
Malli:
C2 ja C3 ja C3-Pluriel
Vikakohde:
Etujousitus
Etujousen tuki puuttuu. Etujousen tuen asennus
Valmistenumeroväli:
VF7FCKFVB26005613 - VF7JM8HXC97029063
Muu kohdeajoneuvojen määritys:
Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2799
Kampanjan aloitus pvm:28.09.05

Tapio Ketonen:

Trafin sivuilla on asiasta täysin yksiselitteinen teksti:

Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen, sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen. Ajoneuvon valmistaja, valmistajan edustaja ja maahantuoja ovat velvollisia huolehtimaan siitä, että virhe tai poikkeama korjataan kaikkien Suomessa käytössä olevien ajoneuvojen osalta. Niiden on myös ilmoitettava Trafille, kun ao. takaisinkutsukampanja on valmis ja kaikki ajoneuvot korjattu. Tuo kysyjän mainitsema takaisinkutsukampanja on ollut avoinna Trafin sivujen mukaan jo vuodesta 2005. Asiassa on aika paljonkin ihmettelemisen aihetta.

Ensinnäkin: Miten takaisinkutsukampanja on vielä kesken, vaikka sen aloittamisesta on kulunut jo kohta kahdeksan vuotta?

Toiseksi: Miten on mahdollista, että tuo kysyjän tyttären auto on hyväksytty katsastuksessa, vaikka takaisinkutsukampanjassa mainittua korjausta ei ole tehty? Tuo alussa lainattu teksi on suoraan Ajoneuvolain 86 pykälästä, ja se velvoittaa myös Trafia ja sen valvonnassa toimivia katsastusasemia. Trafin pitäisi lain mukaan toimia näin:

Mikäli ajoneuvoa ei toimiteta korjattavaksi, Trafi tallentaa ajoneuvon rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta. Rekisterimerkintä estää ajoneuvon hyväksymisen seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa

Jos ajoneuvotyypin valmistaja, valmistajan edustaja tai maahantuoja laiminlyö 1 momentissa tarkoitetun takaisinkutsukampanjaa koskevan ilmoitusvelvollisuuden, Liikenteen turvallisuusvirasto voi asettaa uhkasakkolaissa tarkoitetun uhkasakon ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneelle.

Auto-Bonin kysyjälle antama vastaus on siis väärä. Jos takaisinkutsukampanja on vielä meneillään (=ei ole päättynyt), maahantuojan velvollisuus on korjata kyseinen vika tai puute veloituksetta. Jos kampanja olisi jo päättynyt, sehän olisi tietenkin ilmoitettu Trafiin, kuten laki vaatii.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.