Kysymys:

Olen erääseen mäkeen pysäköinyt yhtä sun toista autoa vuosien aikana ihan pelkästään ykkönen silmässä. Nyt ensimmäistä kertaa auto lähti valumaan nykäyksittäin mäkeä alas. Tuosta nyt ei kannata liian huolissaan olla, koska tietenkin tarpeeksi suurella voimalla mikä tahansa moottori pyörii mukana sammuksissa, mutta jäin miettimään, että mikä sen aiheuttaa, kun auto ei ole aikaisemmin valunut (edellisestä pysäköinnistä on tosin aikaa). Kyseessä neljännes miljoonan rullannut BMW kuutoskoneella, joka kaikin puolin vaikuttaa olevan timmissä kunnossa. Onko moottori jo vanhuuttaan väljä vai vasta hyvin sisäänajettu?

Mutta mihin perustuu, että auton voi pysäköidä (lievään) mäkeen vaihde päällä? Tässä on varmasti monta ilmiötä takana, jokainen osa voimalinjassa aiheuttaa pienen vastuksen lepokitkan muodossa, mutta valuminen nykäyksittäin tarkoittaa tietenkin moottorissa tapahtuvaa liikettä. Kyse ei varmaan ole pelkästään sylintereiden puristuspainesta, sillä eihän ne ole tuolla aikaskaalalla läheskään ilmatiiviit. Mitenkä sitten venttiilikoneiston vastukset, eikö sielläkin kokoajan toinen jousi ole vapauttamassa jännitystään kun toinen jousi puristuu, eli summavoima pitäisi olla lähellä nollaa?

Tapio Ketonen:

Kyllä suurin tekijä siihen, että auto pysyy vaihteen varassa, on se, että ykkösellä tai pakilla moottori pyörii auton liikkeeseen nähden nopeasti, jolloin sen pyöritykseen tarvittava momentti on hyvin suuri. Nelosella (tai viitosella tai kuutosella) moottori pyörii liikkeeseen nähden hitaammin, joten voimaa tarvitaan vähemmän.

Aika usein käy niin, että vaihteen varaan jätetty auto valuu alussa hieman eli yhden tai kahden puristuksen yli, mutta pysyy sitten paikoillaan. Seisontajarrun käyttö on tästä syystä suositeltavaa. Toinen syy on, että seisontajarru  jumittuu, jos sitä ei käytetä. Seisontajarrun käytössä talvella on riskinä jarrun jäätyminen kiinni, siksi monet eivät sitä käytä. Kaupunkialueella toimiva kikka on kääntää etupyörät niin, että jos auto alkaa valua, pyörä on jovalmiiksi kanttikivessä kiinni.

Kyllähän syy siihen liikkumiseen mäessä on ennen kaikkea se, että kitkat ovat moottorissa ja voimansiirrossa sekä myös renkaissa hyvin vähäiset. Alkuvaiheessa liikkumisen estävät sylinterien puristukset, mutta ne paineet kyllä karkaavat pian pois. SItten ollaankin jo siinä tilanteessa, että mäntien ja sylinterien seinämien välissä on lepokitkatilanne, ja lepokitka on aina suurempi kuin liikekitka. Mutta toki ne männätkin siitä liikkeelle lähtevät, jos voimaa on tarpeeksi ja muut kitkat pieniä.

Nykäyksittäisyys liikkumisessa on kyllä sylinterihin muodostuvien puristusten ansiota. Koska ne eivät ole ilmatiiviit, auton valuminen jatkuu hetken jarruttelun jälkeen, kun mäntä on päässyt yläkuolokohdasta ohi. Silloin jäännöspaine taas antaa vauhtia männän liikkeelle. Venttiilinjousten vaikutus on aika pieni. Kuutoskone pysyy itse asiassa heikommin vaihteen varassa kuin nelonen, koska kerralla puristettavan ilman määrä on pienempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.