Kysymys:

Tuulilasi julkaisi tänään autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteen, jossa vihjataan jakopääongelmien mm. jakoketjun venymisien johtuvan puutteellisesta huollosta. Lukijat varmasti rivien välistä pystyvät päättelemään minkä konsernin tuotoksista puhutaan. Mielestäni on todella törkeää asiakkaiden aliarvioimista ja syyllistämistä tällainen. Itsekin täydellisellä merkkikorjaamon huoltohistorian omaavan auton omistajana kokenut moottoriremontin jakoketjun venyttyä. Merkki oli Volkswagen Golf 1.4 TSI 2009 ja ajettu 118tkm.

Mikä on Ketosen mielipide miten VW-konsernin Longlife-huoltoväli (30 000km /2v) ja Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedote natsaa yhteen ja onko tässä nyt ristiriitaa? Esimerkkinä Vagarenalla jossa jakoketju venynyt 41tkm ja 70tkm kohdalla. Pitäisikö tässä tapauksessa asiakkaan tiputtaa huoltoväliä omatoimisesti välittämättä valmistajan ja maahantuojan suosituksista kun kerran noudattamalla huolto-ohjelmaa jakoketju venyy siitä huolimatta? Vai voiko olla, että konserni on tehnyt yhden autoalan historian suurimmista suunnittelukukkasista ja nyt hädissään Suomessa tähän herätty kun ensimmäisen ja toisen sukupolven TSI-moottorilliset alkavat tukkimaan vaihtoautorivistöjä ja pitäisi maine ja myynti säilyttää. Takapiruna sitten Autoalan tiedotuskeskus laitetaan julkaisemaan "laman varjolla" tällaista sontaa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.3780

Tapio Ketonen:

Autoalan tiedotuskeskusta pitävät yllä uusien autojen maahantuojat eli Autotuojat ry sekä autoliikkeiden yhteinen Autoalan keskusliitto. AuT:n tarkoituksena on tiedottaa molempien tahojen asioista. Isännät tietenkin määräävät, mitä ja miten tiedotetaan. Nuo molemmat yhdistykset taas edustavat jäsenyrityksiään, ja niiden suunnalta tulee rankasti painostusta aina, kun jossakin lehdessä tai muualla julkisuudessa esitetään jotakin sellaista, mikä hermostuttaa joko maahantuojia tai autoliikkeiden väkeä. Ja niitä hermostumisen aiheitahan riittää.

Pian pari vuotta sitten Autotuojat ry hermostui tästä Helsingin Sanomien uutisesta:

http://www.hs.fi/autot/a1305650848035?ref=hs-art-artikkeli

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja kirjoitti asiasta vastineen Hesariin, ja Autoalan tiedotuskeskus lähetti asiasta tiedotteen:

http://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2013/autotuojat_ry_autovalmistajat_eivat_vaaristele_kulutuslukemia_-_eu-direktiivi_maaraa_autojen_paasto-_ja_kulutustietojen_mittaamisen.684.news

Aiheesta järjestettiin keskustelutilaisuus Motivaan, jossa oli mukana muutamia toimittajia, mm. minä. Autotuojien toimitusjohtaja vetosi samaan Auto Motor und Sportin artikkeliin, josta tuo edellinen linkki kertoi. Avasin läppärillä ko. lehden nettipalvelusta seuraavan sivun ja kysyin: Tätäkö juttua tarkoitit?  Ei kuulemma ollut se juttu, jota tarkoitettiin:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/test-verbrauch-bis-zu-98-prozent-ueber-ece-was-autos-wirklich-schlucken-1913407.html

Tämä juttu kertoo siitä, millaisia AMS:n testaamien autojen kulutukset ovat olleet normaaliajossa koko testi aikana.

Oikea olisi ollut tämä: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/minimal-verbrauch-wenn-hersteller-ihre-autos-unterschaetzen-1921855.html

Tuo kertoo siitä, miten paljon autot ovat kuluttaneet erityisellä 93 km pituisella ajolenkillä, jolla pyritään ajamaan niin taloudellisesti kuin mahdollista. Matkasta on kaupunkiajoa 13 %, ajoa maanteillä (Landestrasse) 16, prosenttia, pääteillä (Bundestrasse) 52 % ja moottoriteillä 19 %, nopeus enintään 130 km/h. Tämä siis ei ole normaalia ajoa vaan mahdollisimman pieneen kulutukseen pyrkivää.

Nykyisten EU.kulutuksen vieraantuminen todellisuudesta, eli lisääntynyt kulutuslukemien säätäminen on huomattu virkamiespiireissäkin, ja kehitteillä on uusi mittaustapa. Suunniteltu WLTP (Worldwide Harmonized Lght Duty Test Procedure) on uusi päästö- ja kulutusmittauksiin tulossa oleva ajo-ohjelma, joka on periaatteessa jo valmis. Siitä on tulossa maailmanlajuinen, eli se tulee korvaamaan eurooppalaisen NEDC (saksaksi NEFZ) -normin sekä amerikkalaiset ja japanilaiset mittausnormit. Aika näyttää, tuoko tuo vuonna 2017 käyttöön otettava mittaustapa virallisia kulutuslukemia yhtään lähemmäksi käytäntöä.

Lisätty linkki taloudellisen ajon lenkistä 21.12.2014

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.