Kysymys:

Autojääkkaappi testi, aivan järkyttävää luettavaa !

alkuun täytyy todeta että, luen testiä "aurinkolasien läpi" koska omistan indel 18litran KYLMÄLAUKUN/PAKASTIMEN ja olen tyytyväinen
( omistan kyllä peltier laukun mutta kun kesällä takahutlarin lämpö on 40 ja enemmän niin teho ei riitä....kaikki esijäähdytetty lämpenee...muutamassa tunnissa)

0. Mikä oli vertailun lämpötila? jos se oli käyrien aloituslämpötila (20) niin kaikkien olisi pitänyt ilmeisesti päästä lähelle 0 astetta alle 36 tunnin

1. onko tosiaan kyseessä 10 JÄÄKAAPPIA, mikä on jääkaapin määritelmä, koska Indel on ainoa joka jäähdyttää ja pystyy pitämään kylmänä suhteellisen nopeasti ja ilmeisesti se on myös ainoa jossa on termostaatti. Missään ei mainittu että Indel myös pakastaa eli jäätelöt/pakasteet kulkee kaupasta jäisenä vaikkapa mökille...

2. käyrien mukaan 12 tunnin kohdalla n. 8,5 astetta oli parhaan kilpailijan saavutus, seuraavat 12 astetta, huonoimmat n. 16 astetta, kun ajaa Suomen päästä päähän niin ruoat on pilalla ja ajosuorituksen jälkeinen palkintojuoma on "liian kuumaa"

3. tekstin mukaan 1,5 vrk jäähdytyksen jälkeen aloitettiin lämpenemistesti, kuitenkin skaala käyrässä alkaa 10 asteesta, mikä oli 36 tunnin kohdalla aloituslämpötila eri laukuilla ? Oma Indelini pystyy normaalin kotipakastimen -18 asteeseen helposti.

4. Mikä oli energian kulutus Wh eri laitteilla, tiedän että kun laitan omaan Indeliini asetuksen +2 astetta niin kompura ei käy koko ajan. Kokemuksesta tiedän että Peltier tekniikalla varustettu laukku/kaappi kuluttaa koko ajan maksimi virran ja silti ruoat pilaantuu pitemmällä matkalla.

5. Vinkkejä kenttä oli hyvä, mutta todellisuudessa kotona jäähdytetty + 5 asteinen eväs lämpenee peltier-laukussa 1 tunnin aikana liikaa..35++asteisessa takaluukussa. Huomattava on myös se että laukun tuottama hukkalämpö jää takaluukkuun ja jos laukun tuottama lämpötilaero on parhaimmillaan 20 astetta niin....ei riitä vaikka miten selittää.

6. Keskiverto Suomalaisen mökkimatka on muutamia tunteja, järkyttävää huomata että laukut jotka jäähdyttävät 4 tunnissa alle 3 astetta saavat "myönteisen yleisarvion" ...aikuisten oikeasti yhdelläkään peltier kaapilla ei tee juuri mitään. Muistan kun peltier boxi oli ainoani niin olin samaa mieltä kyllähän tämä oikeasti on ihan hyvä.

7. Minullakin tuli Indelin kanssa nestevuoto...pakkaus halkesi jäätyessään... nykyisin + 2 astetta takaa vuodottomuuden....;)

"Aurinkolasien takaa katsottuna"; Oma mielipiteeni on että kompressori laukku/kaappi on hintansa väärtti jos haluaa pitää muonan ja juoman kylmänä.

Tapio Ketonen:

Minun osuuteni vertailusta olivat lämpötilojen tallennukset ja sähkönsyötön järjestäminen kaapeille tai laukuille, ihan kuinka vaan. Käytimme 14 voltin jännitettä, joka on autojen sähköjärjestelmissä normaali jännite moottorin käydessä. Kuten mittaustuloksissa kerrotaan, virrankulutus vaihteli välillä 4,2 - 5,6 ampeeria. Wateissa tuo tekee 59 - 78 wattia. Kulutus on sen verran suuri, että akku tyhjenee varsin pian, ellei moottori ole käynnissä, yöksi näitä ei siis voi jättää päälle akun varassa. Auton käydessä virrankulutuksella ei ole merkitystä.

0. Kuten jutun kuvista voi päätellä, mittaukset tehtiin normaalissa huoneenlämmössä. Lämpötiloja tallentaneiden loggereiden mittauslangoista pari seurasi mittaushuoneen lämpötilaa. Se vaihteli 21 ja 22 asteen välillä. Eri laukkujen aloituslämpötilat vaihtelivat jonkin verran, joten päätin laatia käyrät siten, että ne kaikki alkoivat 20 asteen lämpötilasta. Näin saimme kaikki samalle viivalle.

1. Jääkaappeinahan noita kaupitellaan, mutta ehkä se sana jää on liioittelua. Totesimme kyllä, että Indelb pystyy myös pakastamaan, ja lopetimme kjäähdytyskokeen sen osalta -2,5 asteessa, koska veden huonoihin ominaisuuksiin kuuluu paisuminen jäätyessään, ja se voi aiheuttaa vahinkoa. Ikävä kyllä tieto pakastamiskyvystä jäi tekstistä pois. Pakastinominaisuuksien testaaminen olisi tarvinnut lisämittauksia. Oikeastaan pakasteiden kylmänä pysyminen olisi pitänyt myös testata kaikista.

2. Kuten tekstissä kerrottiin, muiden kuin Indelb:n jäähdytyskyky ei riitä jäähdyttämään lämmintä sisältöä järkevässä ajassa. Laukkuihin tai kaappeihin pitää siis pakata valmiiksi jäähdytettyä tavaraa.

3. Lämpenemiskokeen käyrä aloitettiin vertailukelpoisuuden takia samasta kohdasta ja sellaisesta lämpötilasta, johon kaikki kaapit olivat päässeet. Lämpenemiskäyrien nousunopeus kertoo kaappien eristyksen tehokkuudesta. Eroja näytti olevan aika tavalla.

 4.Kuten jo totesin, energiankulutuksella ei autokäytössä ole merkitystä. Tärkeämpää olisi saada eväät pysymään kylminä. Energian kulutuksen voit laskea tuossa alussa esitetyistä kulutuslukemista. 

5. Noinhan asia on. Helteellä varsinkin erillisen tavaratilan lämpötila nousee korkeaksi, vaikka useimmiten auton ilmanvaihdon poistoilma kulkeekin tavaratilan kautta, ja hukkalämpöä pääsee kulkeutumaan aika mukavasti sen mukana ulos.

6. Onhan tuo Peltier-kaappi hieman parempi kuin ei mitään tai pelkkä kylmälaukku, mutta olen samaa mieltä. Ei se anna edes halvasta hinnastaan huolimatta vastinetta siihen sijoitetulle rahalle. Onkin toivottavaa, että kompressorikaappeja tulee markkinoille, kilpailu tekisi hinnoille hyvää. Nythän pieni laukkumalli on kalliimpi kuin täysikokoinen jää-pakastinkaappi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.