Kysymys:

Miten autojen jousitus- ja alustaratkaisut suunnitellaan ja toteutetaan noin yleisellä tasolla? Esimerkiksi monissa ajamissani BMW:ssä vakioalusta on jämäkkä eikä auton kori keinahtele, mutta samalla kuitenkin alusta on pintapehmeä ja mukava ajaa. Lisäksi rengasäänet on saatu eristettyä matkustamosta, vaikka esim. ovet tuntuvat kevyiltä "peltilaatikoilta ilman äänieristymateriaalia". Toisaalta taas joissain autoissa on pintakova alusta, mutta siitä huolimatta jousitus on löysä/pehmeä ja auton kori keinuu mutkissa ja kuopissa laajasti. Esimerkiksi Passat B6 oli alustaltaan tälläinen.

Tapio Ketonen:

Siinä juuri se juju piilee, eli kokonaisuus on tulosta eri osien mahdollisimman hyvästä yhteensovittamisesta. Renkaat, tukivarsien kumihelat, apurunkorakenteet - kaikki vaikuttavat lopputulokseen. Rengasäänten eteneminen korissa on oma tieteen lajinsa, tiestä välittyvien värähtelyjen vaimentaminen ja niiden aikaansaamien resonanssi-ilmiöiden hillitseminen vaatii niin ikään paljon työtä ja kokeilua. Mitään yksinkertaista ratkaisua tai selitystä ei näihin löydy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.