Kysymys:

Alkuvuodesta oli lehdissä (HS ja iltasatu) juttua autojen kantavuudesta, tullista ja oluesta.
Lainaus lehtijutusta:
"Tullitarkastaja muistuttaa autojen kantavuuden sallittujen rajojen täyttyvän nopeasti. Autoilijan on hyvä ottaa huomioon, että sallittu enimmäispaino pitää sisällään kaiken autossa olevan: ihmiset, matkatavaran ja esimerkiksi bensan. Täysi tankki vie kiloja muulta lastilta.
- Autoihin voi ottaa lastia loppujen lopuksi aika pieniä määriä. Esimerkiksi farmari-malliseen Corollaan ei mahdu montakaan laatikkoa kyytiin, jos kyydissä on jo viisi ihmistä. "
Lähde ilta-sanomat.

Miten se oikeasti menee tuon kantavuuden kanssa, kun teknisiä tietoja tutkiessa Suomessa myydään aika vähän viiden hengen autoja, jos kantavuutta pidetään mittarina? Huimin esitys on Chrysler 300C farmari alle 400kg kantavuudella. Toinen esimerkki uusi Opel Adam 1,4 mitattu paino 1265 kg ja sallittu kokonaismassa 1480 kg. Adam on tosin rekisteröity neljälle.
Tämän mukaan nykyautolla voi kuljettaa ihmisiä rajoitetusti, tai jos takakontissa on tavaraa, niin ainoastaan kuljettaja voi olla kyydissä.

Joskus autolehdissä on ollut testiä auton tiloista. Seitsemän hengen tila-autoja on testattu seitsemällä ihmisellä ja niin paljon tavaraa kuin kyytiin saa tungettua. Onko niissä testeissä huomioitu kantavuus? Tähän asiaan ei ole ainakaan autolehdissä kiinnitetty huomiota.

Tapio Ketonen:

Auton rekisteröintitodistuksessa ilmoitetaan auton omamassa (kohta G) ja suurin sallittu kokonaismassa (kohta F2). Omamassaan on laskettu auton tyhjäpainon lisäksi nestesäiliöt 90-prosenttisesti täytettyinä sekä kuljettaja. Ihmisen painoksi arvioidaan 75 kg, ja mukaan lasketaan myös 15 kg matkatavaraa. Aika usein valmistaja on määritellyt kantavuuden juuri noiden lukujen perusteella, eli neljä matkustajaa = 4 x 75 kg ja viiden henkilön tavarat = 5 x 15 kg, yhteensä 375 kg. Pelkästään viidellä satakiloisella, ilman tavaroita kulkevalla ihmisellä kantavuus siis ylitetään.

Käytännön merkitystä tuolla kantavuudella ei ole, henkilöautoja ei punnita missään muualla kuin Suomen tullissa Virosta tultaessa. Jos punnituksilla halutaan saada käräytettyä autoilijoita ylikuormasta, helpoin tapa on ryhtyä punnitsemaan matkailuperävaunuja. Kun perhe on reissussa, ja perävaunussa on jonkin verran vaatteita ja elintarvikkeita sekä  normaalissa asumisessa tarvittavat varusteet, niin yleensä mennään ylikuorman puolelle.

Testeissä autojen kuormitusta on mitattu enemmän tai vähemmän käytännönläheisesti käyttämällä koeajokuormana esimerkiksi hiekalla täytettyjä kanistereita tai muuta riittävän painavaa kuormaa. Todellista käytännön tilannetta eli auton lastaamista täyteen Virosta ostettua olutta emme kuitenkaan ole kokeilleet. Olutta kun saa Suomestakin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.