Kysymys:

Juttuehdotus! Onko koskaan tehty juttua aiheesta vuosittain uutena rekisteröidyt vs. edelleen rekisterissä olevat? Eli juttua, joka kuvaisi merkkien kestävyyttä tai mikä sitten pitääkään auton rekisterissä. Esimerkiksi jos automerkin A osuus 70-luvun ensirekisteröinneistä on 6% ja nykyisin liikkeellä olevista 70-lukulaisista 10%, olisi merkki A jostakin syystä kestävämpi, luotettavampi, haluttavampi tms. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten nämä ns. premium- luokan autot menestyvät tällaisessa vertailussa. Mielestäni tilasto voisi lähteä jostakin 70- luvulta, jolloin merkittävin osa (ehkä korealaisia lukuunottamatta) nykyisistä merkeistä oli jo "päässyt lentoon". Sama tilasto saattaisi näyttää eri merkkien kehitystrendejä tai muita mielenkiintoisia juttuja.

Tapio Ketonen:

Olen joskus tehnyt sellaisen jutun, jossa vertasin muutamien automallien kantatilastosta löytyneiden autojen määrää kunkin vuosimallin uutena rekisteröityjen autojen määrään. Piirsin vielä niistä käyrätkin, joissa eri automallien määrää verrattiin kaikkien vertailtujen keskiarvoon. Käyrässä näytettiin, miten monta prosenttia edellisenä vuonna rekisterissä olleista autoista oli minäkin vuonna poistunut rekisteristä. Muistikuvieni mukaan poistumisprosentit saavuttivat korkeimmat lukemat noin kymmenen vuoden iässä, sitten ne taas alkoivat vähetä.

Valitettavasti en nyt löytänyt tuota juttua mistään. Muistan aivan varmasti sellaisen tehneeni, ja kyllä se vielä joskus löytyykin. Samalla periaatteella pitäisi tehdä taas uusi juttu. Tosin nyt on ongelmana se, että aika monen automallin kohdalla autojen määrä on noussut verrattuna uutena rekisteröityihin. Käytettyjä on tuotu 20 000 - 30 000 kappaletta vuosittain, joten nämä tekevät vertailun vaikeaksi.

Tällainen juttu antaa tietenkin mielenkiintoista tietoa, mutta kuitenkin kyseessä on historiatieto. Sijoitusrahastojen esitteissä on Finanssivalvonnan vaatimuksesta huomautus, jossa sanotaan jotenkin niin, etä mennyt kehitys ei ole tae tulevasta. Eli tuollaisella tarkastelulla nähdään, että jokin 80- tai 90-luvun automalli oli pitkäikäisempi kuin kilpailijansa, mutta tämä ei takaa, että jokin nykyinen automalli olisi yhtä hyvä tai kilpailijoitaan parempi, vaikka edeltäjä olisikin sellainen ollut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.