Kysymys:

Mistä autojen luotettavuuserot johtuvat? Miksi esim. ranskalaiset autot yleensä keikkuvat erilaisten katsastus- ja tyytyväisyyskyselyjen hännillä? Käytetäänkö niissä nopeammin kuluvia/heikkolaatuisempia osia, onko vika suunnittelussa, kokoonpanossa vai missä? Vai eikö esim. ranskalaisia autoja vaan huolleta yhtä hyvin? Olen ymmärtänyt, että kaikki autonvalmistajat kuitenkin käyttävät pitkälti samojen komponenttivalmistajien osia.

Tapio Ketonen:

Katsastustilasto ei sinänsä suoraan kerro auton luotettavuudesta vaan monissa tapauksissa enemmänkin kuljettajasta ja hänen huolellisuudestaan. Analyysissä pitää mennä syvemmälle kuin pelkkiin hyväksymisprosentteihin. Tilastoista kyllä löytyvät varsinaiset heikkoudetkin, eli jos esimerkiksi korin ruostevaurioita alkaa putkahtaa esiin merkittävimpinä vikakohteina, auton rakenteessa on todennäköisesti vuosia sitten ollut pahemmanlaatuista vikaa. Se ei kerro nykytilasta. Esimerkiksi ruostevikoja ranskalaisissa on jo vuosikymmeniä ollut paljon vähemmän kuin vaikkapa japanilaisissa.

On oikeastaan aika luontevaa, että esimerkiksi Saksassa Porsche 911 on katsastustilastoissa kärkipäässä. Porsche on auto, jonka ostaja on kiinnostunut autoista tavallista enemmän. Vastaavasti monet ns. taiteelliset ja vähemmän pikkutarkat henkilöt eivät kiinnitä autoiluun kovin paljon huomiota. Ehkä näitä baskeri vinossa kulkevia hakeutuu enemmän ranskalaisten autojen käyttäjiksi.

Auton lopullisen luotettavuuden määrittää valmistaja ennen kaikkea sillä, miten paljon se katsoo aiheelliseksi panostaa tähän asiaan. Komponenttien ja johdinliitosten laatu on asia, joka ei näy, mutta sillä saattaa olla tuntuva vaikutus hintaan. On muistettava, että autojen suurten valmistusmäärien takia senttiluokan hintaerot joissakin kohteissa nousevat jopa miljoonien lisäkuluiksi tai säässtöiksi konsernin vuositulosta mitattaessa. Valmistaja tasapainoilee tässä tilanteessa kulujen kanssa, toisessa vaakakupissa on kuluttajalle näkyvä laatu ja mahdolliset takuukustannukset.

Valmistajan kotimaa ei ratkaise auton laatua. Esimerkiksi yleisesti laadukkaana pidetyllä Mercedes-Benzillä on ollut useampiakin malleja, joiden todellinen laatu ei ole vastannut yleistä mielikuvaa. Esimerkiksi C-luokan mallisarja W203:ssa oli runsaasti elektroniikkaongelmia. Väyrysenä tunnettu W210 kärsi ruosteongelmista ja niin edelleen. Ikävintä on, että ongelmat tulevat julkisuuteen vasta kun mallisarja on tullut riittävän vanhaksi.

Ostajien kannalta olisi toki parasta, että ongelmat saisivat heti laajaa julkisuutta, kun niitä on havaittu. Maahantuojat kuitenkin tekevät kaikkensa piilotellakseen näitä  hyvin tietämiään ongelmia. Esimerkiksi ruosteongelmista kärsineitä autoja - muitakin uin Väyrys-Mersuja - on käytetty systemaattisesti huoltojen yhteydessä ruosteenestokäsittelyissä samaan aikaan kun myyjät ovat valehdelleet ostajille, ettei tuota kääsittelyä tarvita, ja että se jopa katkaisee takuun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.