Kysymys:

Autojen mitat ovat muuttuneet ainakin nyt sisätiloiltaan suuremmiksi. Entisajan suuri auto saataa olla sisätiloiltaan pienempi, kuin nykyinen ns. pikkuauto. Missäs nykyjään mennään noiden mittojen suhteen eli mikä luetaan ns. pikkuautoksi ja mikä keskikokoiseksi/suureksi? Vaikuttaako tähän kokojen mukaan lokerointiin ulkomitat ja/tai sisämitat? Leveät sisätilat lienevät toki hyvästä autoillessa, mutta onko sitten pitkästä sisätilasta muuta etua, kuin se joidenkin vaatima hulppea jalkatila takapenkkiläisille. Ainakin nykyihmisiä tuntuu ahdistavan pikkuautoissa kummasti ja suuret sisätilat ovat heille välttämättömyys.

Entä sitten keskiarvoauto? Millaisia mittoja löytyy Suomessa käytössä olevasta keskivertoautosta? Leveys, pituus, muut mitat?

Ps. Omassa wanhassa kesäautossani on ratista tuulilasiin matkaa vain vähän reilut 10 cm...!

 

Tapio Ketonen:

Autot ovat kasvaneet, mutta niin ovat myös esimerkiksi ovien paksuudet. Joten sisämitat eivät ehkä sittenkään ole paisuneet yhtä paljon kuin ulkomitoista voisi päätellä.

Leveys on autoissa riittänyt jo pitkään. Japanilaisten autojen leveys oli verotussyistä vuosikausia alle 170 cm, sitä ei ole mieluusti ylitetty. Vanha Moskvitsh 400/401 eli Neuvostoliittoon siirretty vm. 1936 Opel Kadett oli vain 140 cm levyinen. Siinä oli aika tiivis tunnelma etuistuimillakin. Ensimmäiset Suzuki Altot olivat samaa kokoluokkaa. Mutta pituus on kyllä tarpeellista, koska silloin jaloille saa hieman liikkumatilaa. Pitemmällä matkalla sitä osaa arvostaa.

Takaistuimen leveys on aika monessa tavallisessa autossa jossakin 130 cm tienoilla. Reisipituus eli matka takaselkänojasta etuistuimen selkänojan takapuolelle on yleensä vähintään 65 cm luokkaa. Ja tokihan se VW Kuplan ratti on aika lähellä tuulilasia varsinkin niissä vanhoissa malleissa.

Tarkemmin mittoihin voi tutustua jokaisessa Tuulilasi-lehdessä olevia testien mittapiirroksia tutkimalla.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.