Kysymys:

Autoni on seissyt ajamatta ja lämmittämättä viikon kovien pakkasten ajan. -32,5 asteessa kokeilin mitä tapahtuu ja varsin kankeaa oli. Ovi aukesi natisten, penkki kivikova, vaihdekeppi hyvin jähmeä, kytkin tuntui liikkuvan poljinta hitaammin,  lcd-näyttö päivittyy erittäin hitaasti, puhallin vinkuu ja eipä moottorikaan iloisesti lähtenyt pyörimään. Taitaa tuossa lämpötilassa olla jo synteettisetkin öljyt lähes kiinteitä.

Onko olemassa jotain lämpötilarajoja, joissa auton osien ja kokonaisuuden pitäisi toimia, jos kaikki on kunnossa? Oma auto on jo 11-vuotias, joten ihan takuuasioista ei ole kysymys, vaan ihan käytettävyydestä.

Tapio Ketonen:

Mitään selviä pakkasrajoja ei ole olemassa, mutta toki pakkanen puree monin tavoin. Akun virranantokyky heikkenee tuntuvasti kovassa pakkasessa, mikä ainakin hidastaa kierroslukua, jolla käynnistinmoottori pystyy pyörittämään moottoria. Tähän vaikuttaa myös se, millaiset öljyt moottorissa on. Vaihteiston toiminta riippuu pitkälti siitä, millaiset öljyt voimansiirrossa on. Kytkimen toimintaan vaikuttaa, onko nestevälitteisen kytkimen neste vaihdettu riittävän usein, ja vaijerimekanismissa se, millaisella rasvalla se on voideltu. Ovilukoissakin liian jäykkä rasva aiheuttaa kiusaa kovalla pakkasella.

Synteettiset voiteluöljyt toimivat kyllä kovassakin pakkasessa, ohuimmat eli 0W-luokan moottoriöljyt toimivat reilusti alle 40 miinusasteen lämpötiloissa. Tämä on tärkeää siksi, että voitelun toimiminen alusta lähtien vähentää kulumista tuntuvasti. Kovalla pakkasella liian jäykät öljyt voivat jopa aiheuttaa vaurioita laakereihin tai venttiilikoneistoon.

Nestekidenäytön hitaus on luonnollinen ilmiö, mutta siitä ei aiheudu vauriovaaraa. Lämmityspuhaltimen vinkuminen aikeutuu yleensä laakeroinnin holkkien kutistumisesta akselia enemmän. Kumpikin vaiva korjaantuu lämpenemisen myötä.

Jos kaikki on kohdallaan, auton moottori käynnistyy suunnilleen kaikilla Suomessa esiintyvillä pakkaskeleillä. Dieseleillä polttonestejärjestelmä saattaa tehdä tenän pakkaslukemien kiristyessä alle 30 asteen, jos tankissa ei ole arktista laatua ja jos polttonestesuodatinta ei ole syyshuollossa vaihdettu. Valo- eli erikoispetrolin lisääminen dieselpolttonesteeseen auttaa selviytymään kovimmissa pakkasissa, mutta senkin kanssa on oltava varovainen, liika "ohentaminen" voi aiheuttaa vauriovaaraa korkeapaineisiin ruiskutusjärjestelmiin.

Moottorin käynnistyminen on vasta yksi osa. Varsinkin raskaalla kalustolla vielä tärkeämpää on se, miten voimansiirto lähtee toimimaan. Jos perän ja vaihteiston voiteluöljy on liian jäykkää, tästä voi aiheutua jopa vaurioita, jos lähdetään liian nopeasti liikkeelle. Tämä vaara esiintyy varsinkin käytettäessä moottorin esilämmitystä, voimansiirron lämmittäminen on harvinaisempaa

Eräs vaara on iskunvaimentimien vaurioituminen. Iskunvaimentimien öljyn jäykkyys saattaa aiheuttaa vaurioita vaimentimien sisällä oleviin venttiileihin, ja myös vaimentimien tiivisteet tuppaavat kovassa pakkasessa ajettaessa vaurioitumaan. Varaosakauppiaat hykertelevät aina kovilla pakkasilla käsiään, se tietää, että keväämmällä iskunvaimenninkauppa käy tavallista paremmin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.