Kysymys:

Mitä mieltä olet nykyajan autojen Start & Stop järjestelmistä? Moni vierastaa näitä järjestelmiä kokonaan ja ilmoittaakin ottavansa järjestelmän päältä aina auton käynnistyksen yhteydessä. Varsinkin automaattivaihteisessa autossa järjestelmän jatkuva moottorin sammuttaminen lyhyenkin pysähdyksen takia on todella ärsyttävää. Moni tuntuu olevan skeptinen sen suhteen mitä S&S tekee auton moottorin kestävyydelle ja akun kulutukselle, varsinkin talvisin. Usein kuulee sanottavan, että jotta S&S järjestelmä säästää yhtään polttoainetta, on auton oltava ollut pysähtyneenä vähintään 40 sekuntia, muuten tyhjäkäyntikin olisi tullut taloudellisemmaksi. Näin pitkiin pysähdyksiin pääsee joskus PK-seudulla, mutta normaalisti ruuhkassakin ajaminen on jatkuviä lyhyitä pysähdyksiä ja liikkellelähtöjä, joten epäilisin järjestelmästä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Polttoaineen säästö on vuositasolla varmaankin täysin marginaalista.

Tapio Ketonen:

Ei sillä säästöllä mitään kivitaloja rakenneta, mutta kyllähän turhaan pyörivä moottori kannattaa aina sammuttaa. Ensinnäkin järjestelmä ei toimi, jos moottori on kovin kylmä. Eikä siitä pysäyttämisestä ole kovin suurta haittaakaan muule kuin startille ja vauhtipyörän hammaskehälle. Jos autossa on fiksumpi järjestelmä eli esimerkiksi Valeon kehittämä käynnistingeneraattori, joka pyöräyttää moottorin käyntiin järeän moniurahihnan avulla, silloin moottorista ei kuulu edes startin hammaspyörän jurnutusta vauhtipyörän hammaskehään.

Tärkein syy järjestelmien yleistymiseen on EU-päästömittauksessa sillä saavutettava säästö. Muutaman hiilidioksidigramman säästäminen näyttää riittävän hyväksi syyksi rakentaa noinkin mutkikkaita järjestelmiä autoon.Meillä saavutettava säästö jää vähäiseksi siitäkin syystä, että Suomessa liikennevalot vaihtuvat jopa liikenteen sujumisen kannalta liian tiuhaan tahtiin. Ajoneuvojen liikkeellelähtö tapahtuu hitaasti, ja juuri kun liikennevirta on lähtenyt rullaamaan kunnolla ja nostanut nopeudet tehokkaalle tasolle, valot alkavat jälleen vaihtua, ja autot joutuvat jälleen pysähtymään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.