Kysymys:

EU:hun liityttäessä puhuttiin hyvinkin varmaan sävyyn EU:n määräävän mm. ajovalojen (hehkujen) helposta, ilman työkaluja tapahtuvasta vaihdettavuudesta. Moista helppotöistä hehkujen vaihtoa ei nykyautoista kuitenkaan juurikaan tapaa, ja jotkut merkit jopa ohjekirjassa opastavat viemään ko. korjauksen merkkihuollossa suoritettavaksi. Toisinaan väitetään automaattisten hätävilkkujen olevan laillisia edistysaskelia, toisinaan väitetään niiden laittomia olevan, mikä on totuus? Mitä mahdetaan määrätä hehkujen vaihdettavuudesta esim. Saksassa, jossa viranomaisen havaitsema palanut hehku/palamaton valo aiheuttaa välittömän ajokiellon.

Millaisia määräyksiä ajoneuvojen hoidosta/huollettavuudesta ja vakioiduista osista on todellisuudessa olemassa, ja mitkä on määrätty EU:n, mitkä valtakunnallisen lain tasolla?

Jossain vaiheessahan Suomessa kiellettiin mm. kääntyvät ajo-, etsintä yms. valonheittimet, jotka nyttemmin, ilmeisesti EU-säädöksien mukana, ovat jälleen ajoneuvoihin ilmestyneet. Eiväthän nämä tietä seuraavat mutkavalot kai laittomiakaan liene, mutta onko ajoneuvo laiton jos valokiilaa kääntelevä automatiiikka ei toimi ja tietäseuraava valo muuttuu jäykäksi? Entäpä laittomuuden tila, jollei katsastuksessa kyetä OBD-maittatietoja lukemaan?

Tapio Ketonen:

EU ei anna määräyksiä esimerkiksi autojen valoista, niistä päätetään YK:n alaisessa Euroopan talouskomissiossa (ECE). Toki EU vaatii, että ECE-sääntöjä noudatetaan EU-maissa, mutta näihin sääntöihin ovat sitoutuneet myös muut kuin EU-maat.

Polttimoiden vaihdettavuudesta on määrätty ECE-säännöissä, mutta uusilla säännöillä on pitkä siirtymäkausi, ja koska säännöt koskevat lähinnä tyyppihyväksyntää, niiden käytäntöön siirtyminen vie pitkää. Vaatimus polttimoiden vaihdettavuudesta autossa mukana olevin työkaluin tuli vasta jossakin vaiheessa 2000-luvulla, tarkkaa ajankohtaa en ehdi nyt etsimään.

Toinen asia sitten on se, että autoissa yleistyvät kaasupurkaus- eli ksenonvalot, ja niiden polttimoiden vaihtaminen ei välttämättä ole kenen tahansa puuhaa. Osaamaton vaihtaja voi saada sormilleen kymmenientuhansien volttien jännitteen. Tällä voi olla vaarallisia seurauksia. Myös tulossa olevat led-ajovalot ovat sellaisia, että niiden vaihtaminen ei ole mitään jokamiehen hommaa.

Noissa kääntyvissä valoissa ovat menneet puurot ja vellit sekaisin. Hakuvalot, joita käänneltiin auton sisältä, kiellettiin joskus 60-luvulla. Niillä oli helppo suunnata valopiste vaikkapa vastaan tulevan linja-auton kuljettajan silmiin. Mukautuvat eli kaarteessa kääntyvät ja valaisukuviotaan muuttavat valot taas toimivat tarkalleen tietyn ohjelmoinnin mukaan,eivätkä häikäise muita tienkäyttäjiä. Näille valoille on olemassa tarkat määräykset ja vaatimukset, joiden mukaan ne on hyväksytty. Hyväksymisvaatimukset ovat noissa ECE-säännöissä, jotka löytyvät englanninkielisinä tuolta:

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf

Auto on periaatteessa aina laiton, jos se ei ole vaatimusten mukaisessa kunnossa, eli sitä ei saa käyttää liikenteessä viallisena. Käytännössä vikojen korjaaminen on omistajan ja kuljettajan vastuulla, sillä esimerkiksi jonkin valovian syntyhetkeä on vaikea määritellä. Viat on määräysten mukaan korjattava "ensi tilassa".

OBD-tietoja ei voida lukea kaikista vanhimmista autoista, sillä ranskalaiset valmistajat tulkitsivat yhteisesti sovittuja teknisiä vaatimuksia "ranskalaisittain" eli siten, että määräysten mukaiset mittalaitteet eivät pysty niitä lukemaan. Tätä varten on olemassa sääntö, jonka mukaan näiden autojen päästömittaukseksi riittää perinteinen pakoputkesta tehty mittaus. Katsastusasemilla on tiedossa ne automallit, joita tämä poikkeusmenettely koskee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.