Kysymys:

Olen hiljattain ostanut käytetyn Ford Mondeon vuosimallia 2006. En tarvitse autoa työmatkoihin, enkä välttämättä jatkuvasti vapaa-ajallakaan. Tämän vuoksi auton käytössä saattaa tulla pitkiä katkoja. Itse asiassa jopa niin pitkiä, että olen harkinnut auton ottamista pois rekisteristä väliajoiksi.

Miten usein autolla pitäisi ajaa, jotta se pysyy kunnossa? Auton on kuitenkin tarkoitus olla koko ajan käyttökunnossa, sitä ei ole tarkoitus varastoida vuosiksi tai kuukausiksikaan. 

Mitä mahdollisia ongelmia auton pitkäaikaisesta käyttämättömyydestä saattaa seurata? Olen itse miettinyt esimerkiksi kaikki elektronisia laitteita, joita nykyautot sisältävät. Laitteet kuluttavat jatkuvasti virtaa, kuinkahan pitkään esimerkiksi akku mahtaa kestää, jos auto seisoo ilman ajoa.

Siinä mielessä tilanteeni on hyvä, että minulla on mahdollisuus säilyttää autoani lämpimässä hallissa. En myöskään usko, että auton käyttökatkot venyisivät yli kuukauteen. Ehkä pisimmillään muutamaan viikkoon.

Tapio Ketonen:

Auto on tehty ajamista varten, ja seisottaminen saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hankaluuksia. Varsinkin radio ja kauko-ohjattu keskuslukitus kuluttavat aina hieman sähköä, ja akku purkautuu myös ihan itsekseen. Niinpä akku tyhjenee muutamassa viikossa. Akku kärsii tyhjänä seisomisesta. Lyijylevyjen pintaan syntyy akun purkautuessa lyijysulfaattia, joka akkua ladattaessa hajoaa lyijy- ja sulfaatti-ioneiksi. Kun lyijysulfaatti saa olla pitkään levyjen pinnalla, se kiteytyy. Kiteytynyt lyijysulfaatti ei enää hajoakaan, vaan muodostaa levyjen pinnalle kovan kerroksen, joka estää happoa pääsemästä tekemisiin lyijylevyjen kanssa. Tästä seuraa, että akun käytettävissä oleva kapasiteetti pienenee.

Akku pitäisi siis saada pysymään hyvässä varaustilassa. Paras ratkaisu olisi ylläpitolaturi, mutta myös miinusjohdon irrottaminen akusta seisonnan ajaksi vähentää purkautumista. Toki uudelleen kytkettäessä on tas kaikenlaista ylimääräistä puuhaa. Radio kaipaa turvakoodia, ja radio on saattanut kadottaa muististaan pikavalitut radioasemat.

Toinen seisonnasta kärsivä osa ovat jarrut. Jarrusylintereihin muodostuu nesteen sisältämän veden johdosta syöpymiä, joten jarrunesteen tuoreudesta kannattaa pitää erityistä huolta. Jarrut voivat myös juuttua kiinni, ja vaikka sinänsä seisontajarrun säännöllinen käyttö auttaakin sitä pysymään kunnossa, sen jättäminen päälle pitkän pysäköinnin ajaksi ei ole suotavaa.

Hallissa saattaa auton pintaan kerääntyä pölyä. Puhdistaminen on helpompaa, jos maalipinnassa on hyvä vahakerros. Auto siis kannattaa pestä ja myös vahata säännöllisesti. Hyvä vahakerros suojaa myös maalipintaa ja kromattuja osia ruostumiselta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.