Kysymys:

Voiko automaatilla rullata vapaalla aiheuttamatta vaaraa voimansiirrolle? Sähköohjattu AL4-vaihteisto (PSA:n käyttämä laatikko) nimittäin vaihtaa etenkin taajamavauhdissa todella herkästi pienemmälle ja tappaa vauhdin, kun jalan vähänkin nostaa kaasulta eikä sillä voi siksi rullata, niin kuin automaateilla "ennen". Tekisi mieli heittää keppi N:lle alamäessä.

Kysymys koskee siis vaihteiston kestoa lähinnä voitelun kannalta. Keskustelu polttoaineen säästöstä rullaamalla / moottorijarrutuksella saa nyt jäädä. Pitkä hinaaminenhan pitäisi kai tehdä pyörät ylhäällä.

 

Tapio Ketonen:

Automaattivaihteiston öljypumppu saa voimansa suoraan moottorista, ja se pyörii riippumatta siitä, onko vaihde päällä vai vapaalla. Hinauskielto johtuu juuri siitä, että jos moottori ei käy, öljypumppukin seisoo eikä voitelu toimi.

Mutta asettaisin kuitenkin kyseenalaiseksi tuon vapaalle vaihtamisen järkevyyden. Sitä vartenhan automaatti on kai hankittu, ettei tarvitsisi jatkuvasti heiluttaa vaihdekeppiä. Moottorijarrutuksen olemassaolo säästää jarruja, koska suuri osa hidastuksista voidaan hoitaa sen avulla. Pintakaasulla ajamalla vaihteisto pitää suurimman mahdollisen vaihteen päällä, ja meno on tasaista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.