Kysymys:

Lueskelin vanhaa Tuulilasia, jossa oli artikkeli mersun 7-portaisesta automaattivaihteistosta, pienenä sivujuonteena oli maininta ZFn tulevasta automaattivaihteistosta sekin 7 portainen, ZFn vaihteiston erikoisuus on kaksimassa vauhtipyörä ja märkä monilevykytkin, perinteisen momentinmuuntimen sijaan. Ihmettelen ettei märkä monilevykytkin ole momentinmuunninta perinteisissä automaattivaihteistoissa syrjäyttänyt, momentinmuunnin luistaa, ellei se sitten kiinteäksi lukkiudu. Vai kumpi parempi, monetinmuunnin vai märkä monilevykytkin? Ja millä perusteella?

Tapio Ketonen:

Momentinmuunnin sopii automaattivaihteiston yhteyteen mainiosti, kuten kokemukset jo yli 70 vuoden ajalta osoittavat. Alun perin tätä saksalaisen Hermann Föttingerin kehittämää laitetta käytettiin myös täydentämään vaihteistojen mekaanisten välitysten vähäistä määrää. Vuosikymmenten ajan amerikkalaisissa ja myös muissakin henkilöautoissa käytettiin automaateissa vain kolmea mekaanista välityssuhdetta. Momentinmuunnin täydensi niitä luistamalla alemmilla kierroksilla, jolloin saatiin vetäviin pyöriin halutulla tavalla vääntömomenttia.

Tämä luisto tapahtuu pumppaamalla öljyä, joka virratessaan pumppupyörältä johtopyörän kautta turbiinipyörälle aluksi nostaa vääntömomenttia, ja kierrosten myötä turbiinipyörän pyörimisnopeus nousee lähelle pumppupyörän nopeutta. Koska mekaaninen yhteys kuitenkin puuttuu, luistoa tapahtuu koko ajan. Se lämmittää öljyä, ja tästä aiheutuu energiahukkaa. Öljyä joudutaan jäähdyttämään, lämpöä eli energiaa päästetään harakoille.

Jo vuosikymmenten ajan momentinmuuntimet on varustettu mekanismilla, joka suuremmilla vaihteilla lukitsee muuntimen kiinteäksi. Tämä on laskenut merkittävästi kulutusta. Nykyisin lukitus toimii useimmiten kaikilla vaihteilla.

Momentinmuunnin on erittäin kestävä ja luotettava, siksi sitä käytetään mm. maanrakennus- ja metsäkoneissa, joissa käyttötunteja tulee paljon. Mekaaninen kytkin ei näissä käyttötarkoituksissa menesty. Momentinmuunnin myös vaimentaa moottorista välittyviä värähtelyjä, mikä on voimansiirron kestävyyden kannalta erinomainen asia.

Mekaaninen kytkin on edullinen, koska sen rakenne on yksinkertainen, eikä se tuhlaa energiaa. Sen onelma on kuitenkin kuluminen. Monilevyinen kytkin öljykylvyssä kestää hieman paremmin luistoa kuin autoissa yleensä käytetty kuiva yksilevykytkin, siksi sitä käytetään automaattivaihteistojen yhteyteen rakennetuissa kytkimissä. Esimerkiksi Honda on käyttänyt tällaista Jazz- ja Civic-mallien CVT-vaihteistojen yhteydessä. Myös automaattivaihteistojen vaihteet kytketään jarruina toimivilla monilevyisillä kytkimillä sekä myös vannetyyppisillä jarruilla, jotka kaikki ovat öljykylvyssä.

Totuus kuitenkin on, että monilevykytkin ei saa aikaan yhtä pehmeää liikkeellelähtöä kuin momentinmuunnin, ja se myös kuluu. Sen etuja ovat keveys ja halvempi rakenne. Siksi valmistajat mieluusti pyrkisivät momentinmuuntimesta eroon. Vastahaittana kytkimessä on se, että moottorin pyörimisliikkeen värähtelyt pitää erikseen vaimentaa. Kaksimassavauhtipyörä on tarpeen, koska ei haluta käyttää vanhaa perinteistä tapaa eli muutaman kymmenen kilogramman painoista vauhtipyörää. Kaksimassavauhtipyöränkin ongelmana on kestävyys, mutta henkilöautoissa se ei tule vastaan ainakaan suurilla markkinoilla auton käyttöiän aikana kovinkaan usein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.