Kysymys:

Jos autoa joutuu ajamaan todella hitaasti ja varsinkin suurella kuormalla, esim. peruuttamaan asuntovaunun tai peräkärryn ahdasta pihapolkua ylämäkeen niin. että kun toinen sivu hipoo taon seinää ja toinen autotallin, on helposti tuloksena mahtava palaneen kytkinlevyn haju auton sisällä.

Perinteinen automaatti on tällaiseen tarkoitukseen korvaamaton, koska siinähän käsittääkseni tällaisessa tapauksessa vaihde on päällä, eikä mitään mekaanista luistoa ole, koska öljy välittää voiman eikä minkään sortin kytkin.

Robottivaihteistot ja kaksoiskytkinvaihteistot lienee yhtä huonoja kuin manuaalinenkin?  Vai pitääkö paikkansa kuulemani huhu, että jollain automerkillä on kaksoiskytkinvaihteistossakin samanlainen momentinmuunnin, kuin oikeassakin automaatissa?

Entä variaattorivaihteisto? Mikä siinä luistaa/antaa periksi, vai antaako mikään, kun vauhti on 1-2 km//h

Toivoisin kunnon juttua lehteen eri vaihteistojen toiminnasta. Monia muitakin varmasti kiinnostaa, esim veneiden nostoa ajatellen.

 

Tapio Ketonen:

Olet oikeassa, ainoa kunnollinen ja toimiva voimansiirto noissa tilanteissa on perinteinen automaatti, jossa voima siirtyy öljyn välityksellä. Joissakin kaksoiskytkinvaihteistoissa kytkimet ovat öljykylvyssä, jolloin niiden jäähdytys toimiiparemmin, mutta kuluvathan toki nekin.

Variaattorivaihteisto eli CVT on huono sekin, sillä siinä vedon kytkee päälle keskipakokytkin, joka toimii perinteisen kytkimen tapaan mutta keskipakovoiman eli moottorin kierrosten ohjaamana. Hitaassa ajossa sitäkin kääytännössä luistatetaan.

En ole kuullut momentinmuuntimella varustetusta kaksoiskytkinvaihteistosta. Jotenkin tuntuisi, ettei siinä oikein ole mieltä. Momentinmuunnin on aika kallis ratkaisu, sitä käytetään ennen kaikkea auttamaan planeettatoimisten automaattivaihteistojen toimintaa liikkeellelähdössä ja vaihtamisten aikana. Jos joku tietää tällaisesta rakenteesta, olen kiitollinen tiedosta.

Joskus 30 vuotta sitten Ivecolla oli raskaissa kuorma-autoissa Idrotrans-niminen voimansiirto. Siinä oli tavallinen kuiva kytkin ja momentinmuunnin. Autolla lähdettiin nätisti liikkeelle siten, että tyhjäkäynnillä kytkettiin vaihde päälle ja nostettiin kytkin. Sitten lisättiin kaasua, ja auto lähti pehmeästi liikkeelle momentinmuuntimen avulla. Kun kierrokset nousivat tarpeeksi, momentinmuunnin lukkiutui kiinteäksi. Rakenne ei kuitenkaan lyönyt itseään ilmeisesti kustannussyistä läpi, pienen googlauksen perusteella arvelen noita autoja tehdyn vain jonkin aikaa 80-luvulla. Tuohon kaipaamaasi käyttöön tämä kuitenkin olisi ihanneratkaisu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.