Kysymys:

minua on alkanut ihmetyttämään muutamien saksalaismerkkien menestys eri lehdissä.viimeinen kestotesti avensiksesta tuulilasissa oli mielestäni pohjanoteeraus.tuli mieleen,että oliko toimituksella jotain kyseistä merkkiä vastaan?jos volkkarit käytäisiin yhtä tiuhalla seulalla läpi olisivatko ne edes ajokelpoisia?esin toyotan kaasupoljin jupakka oli avointa ja reilua.kuitenkin kävin kuningaskuluttajan sivulla lukemassa mm.opelissa,volkswagenissa ja bemarissa on omat tyyppivikansa joista ei puhuta auton ostajalle/omistajille mitään.kun moottori laukeaa saa asiakas laskun joka on useita tonneja(uusi moottori).ketään lehtitaloa tai toimittajaa sen kummemmin osoittamatta sormella totean että pitäisi olla puolueeton.itse aion ainakin jatkossa pysyä idän ihmeessä.ajo-ominaisuudet eivät välttämättä ole saksalaisten tasolla.auton ominaisuuksista nämä kuitenkin ovat hyvin pieni osa.luotettavuus on myös yksi osa-alue sekä huolto-organisaation toimivuus.ainakaan toyotaa ei voi syyttää ongelmien salailusta.

Tapio Ketonen:

Kestotesti tehdään testissä saatujen todellisten kokemusten, ei muualta kuultujen huhupuheiden tai muun toisen käden tiedon perusteella. Avensiksen kaasupolkimen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kone ei lauennut ja niin edelleen.

Avensiksen ajettavuutta ei kukaan voi rehellisellä naamalla kehua muita paremmaksi, mutta ei jutussa väitetty, etteikö sillä tulisi toimeen. Volkkarit käydään samalla tavalla läpi testissä, ja niissä on ilmennyt matkan varrella kaikenlaisia vikoja, joista on myös kerrottu, kuten juttuja lukeneet tietävät.

Tiedämme toki, että autoissa esiintyy hankalia ja kalliita vikoja,mutta niistä kertominen ei kuulu testijuttujen yhteyteen. Me emme liioin voi muissakaan jutuissa luottaa pelkkiin kuulopuheisiin, tapaukset pitäisi pystyä varmentamaan. Valitettavasti olemme törmänneet näissä tapauksissa tarpeettoman usein tapauksiin, joissa asiasta kertonut on unohtanut jotakin oleellista tapaukseen vaikuttavaa.

Jos me lähdemme puutteellisin tiedoin julistamaan jotakin asiaa, syyllistymme virheeseen, jonka perusteella vääryyttä kärsinyt taho, esimerkiksi auton tai tarvikkeen maahantuoja voi ryhtyä vaatimaan korvausta. Vaikka Suomessa korvaukset eivät ilmeisesti nousisikaan USA:n malliin tähtitieteellisiksi, ne voisivat silti olla tuntuvia.

Siltikin suurempi vahinko tapahtuisi uskottavuudellemme. Pyrkimyksemme luotettavuuteen kokisi tällaisessa tapauksessa pahan kolauksen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.