Kysymys:

Joissakin uusissa autoissa on varsin tehokkaat ksenonajovalot sekä pitkille että lyhyille valoille. Joissakin valoihin on lisätty myös automaattisia toimintoja mm. kohtaamisia tai kääntymisiä varten.

Millä järkevällä tavalla saisi uuteen autoon, jossa on tavalliset, ehkä aika heikkotehoisetkin halogeenivalot, mahdollisimman hyvät ajovalot, kun valmistaja ei tarjoa ksenonvaloja edes lisävarusteena?

Onko markkinoilla sellaisenaan tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä ksenonpolttimoisia lisävaloja, joita voisi käyttää auton alkuperäisten lähivalojen sijasta ja toisaalta yhtä aikaa auton alkuperöisten kaukovalojen kanssa?

Onko markkinoilla lisävaloja, joissa on toteutettu joitakin automaattisia toimintoja?

Tapio Ketonen:

Ei taida löytyä järkevää tapaa. Ksenonvaloilla pitää pääsääntöisesti olla automaattinen korkeussäätö, toki jos valoteho jää riittävän pieneksi, manuaalisäätökin hyväksytään. Ongelmana vain on, että nykyään kaikissa varusteissa pitää olla E-hyväksyntä, eikä sellaista ksenoneilla varustettua lähivalosarjaa, jolle tuo hyväksyntä olisi, taida löytyä. Nykyisin kun ei enää ole yleismallisia seitsentuumaisia pyöreitä valonheittimiä vakiomallisella umpiokiinnityksellä kutn vielä 70-luvulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.